Hautojen hoito

Kirkkolain (17. luku) mukaan haudat on pidettävä hautausmaan arvoa vastaavasti hoidettuna. Haudan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija. Hoitovelvoite täyttyy silloin, kun haudan nurmi- tai hiekkapinta on siisti ja muistomerkki sekä reunukset ovat suorassa. Pelkkä kukkien tuominen haudalle ei riitä täyttämään hoitovelvoitetta. Kukkien istuttaminen ei ole pakollista. Pitkään hoitamatta ollut hauta voidaan kuuluttaa hoitamattomuudesta. Seurakunta voi ottaa korvausta vastaan vastatakseen haudan hoidosta. Hoitosopimus voidaan tehdä yhden tai viiden vuoden määräajaksi. Haudan hoitosopimukseen ei sisälly muistomerkin kunnossapitoa tai oikaisua.

Hautainhoitotilaukset

Haudanhoitotilaus

Syyshoitotilaus

Hautojen hoitohinnat 2024

Lajitteluohjeet Nokian hautausmailla

Nokian kaikilla hautausmailla on käytössä syväkeräysjärjestelmät. Niihin laitetaan roskat seuraavasti, myös astioissa on ohjeistukset.

Roskat ja puutarhajäte

• muovit: kassit, kynttilät ja ruukut
  • paperit: kassit ja käärepaperit
  • seppeleet ja kukkavihkot