Hautamuistomerkit

Hautauksen jälkeen muistomerkin ja mahdollisten reunakivien paikoilleen laittaminen kuuluu omaisille. Uuden muistomerkin hankkimisella ei ole kiirettä. Muistomerkkiä suunniteltaessa on huomioitava muistomerkin kokoa rajoittavat säännökset.

Haudalle saa asettaa vain seurakunnan hyväksymiä muistomerkkejä. Kiviliikkeiden on lähetettävä muistomerkkisuunnitelma etukäteen seurakuntapuutarhurin hyväksymäksi. Muistomerkin saa tuoda paikalleen 1.6.–30.10. välisenä aikana ellei routaantunut maa sitä estä. Muistomerkin pystyttämisestä hautausmaalle on sovittava aina etukäteen seurakuntapuutarhurin tai työnjohtajan kanssa, jotta se saadaan tarkasti oikeaan paikkaan.

Niille haudoille, joille on seurakunnan toimesta laitettu yhteinäinen hautausmuistomerkkien aluspalkki, on muistomerkki asetettava sen päälle. Muistomerkkejä ei saa tapittaa palkkiin.

Kallistuneet tai kaatuneet muistomerkit Nokian hautausmailla

Vaarallisesti kallistuneet ja kaatuneet hautamuistomerkit on merkitty / merkitään valkoisella kolmiolla haudoilla. Hautamuistomerkit ovat omaisten omaisuutta ja heidän vastuullaan. Muistomerkit kallistuessaan tai kaatuessaan ovat hautaoikeduen haltijan toimesta oikaistava niin, etteivät ne aiheuta vaaraa tai vahinkoa. Työ kannattaa antaa esimerkiksi kiviliikkeen tehtäväksi. Tilattua kukkahoitoa ei voida aloittaa ennen kuin työtä on turvallista tehdä.

Muistomerkkisäännöt Nokialla

hautaustoimen päällikkö