Nokian seurakunta kuuluu aluekeskusrekisteriin

Seurakuntamme kuuluu Tampereen aluekeskusrekisteriin. Aluekeskusrekisterissä hoidetaan kaikkien siihen kuuluvien seurakuntien kirkonkirjojen pito keskitetysti. Kirkonkirjojen pitoon sisältyy muun muassa virkatodistusten ja sukuselvitysten laatiminen, avioliiton esteiden tutkinta sekä kasteiden, avioliittojen, kirkosta eroamisten ja kirkkoon liittymisten rekisteröiminen.

Virkatodistuksen, sukuselvityksen tai -tutkimuksen tilaaminen

Virkatodistuksen voi tilata tilaavirkatodistus.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä -palvelun kautta. Palvelua voivat käyttää sekä yksityishenkilöt että yritys- ja yhteisöasiakkaat.

Mikäli tilaaminen sähköisen palvelun kautta ei ole mahdollista, voit ottaa yhteyttä tilausasiassa Tampereen aluekeskusrekisteriin puhelimitse puh. 03  2190 700 ma–pe 9.00–15.00.

Sukututkimus on sukulaisuussuhteiden selvittämistä ja henkilöhistoriallista tutkimusta. Lisätietoja sukututkimuksesta löydät Tampereen aluekeskusrekisterin nettisivuilta.

Seurakuntatoimisto

Seurakuntatoimistossa sovitaan kirkollisista toimituksista ja hauta-asioista paikallisesti kuten ennenkin. Myös muu asioiminen on edelleen mahdollista seurakuntatoimiston kautta.

Mikä on virkatodistus?

Virkatodistus tarvitaan mm. perinnönjaossa, sukututkimuksessa ja perunkirjoitusta tai pankkia varten hoidettaessa kuolleen henkilön raha-asioita. Passia ja ajokorttia varten ei enää nykyisin tarvita virkatodistusta. Aluekeskusrekisterit antavat jäsenistään virkatodistuksia, joista peritään Kirkkohallituksen ohjeiden mukainen maksu. Virkatodistuksen tietosisältö määräytyy todistuksen käyttötarkoituksen mukaan. Virkatodistuksen voi saada myös mistä tahansa maistraatista. Virkatodistusta tarvitaan nykyään yhä vähemmän, sillä viranomaiset saavat usein tiedot suoraan väestötietojärjestelmästä.

Mikä on sukuselvitys?

Sukuselvitys on ote henkilöä tai perhettä koskevista kirkonkirjaan tehdyistä merkinnöistä. Sukuselvitystä tarvitaan yleisimmin perunkirjoitukseen ja kuolinpesän asioiden hoitoon. Sukuselvitykset tilataan aluekeskusrekisteristä.

Mikä on sukututkimus?

Sukututkimus eli genealogia on historian aputiede, jonka tutkimuskohteena ovat ihmisten väliset sukulaisuussuhteet ja sukujen historia. Sukututkimuksia voi tilata tai tehdä itse yli 100 vuotta vanhoista kirkonkirjoista tai tallenteista. Sukututkimuksia tekevät aluekeskusrekisterit.