Hengellisiä kirjoituksia

Hartauskirjoitus

Seurakunnan työntekijät kirjoittavat vuorollaan joka viikko Hetki-hartauskirjoituksen Nokian Uutisiin. Sama kirjoitus julkaistaan tällä sivulla.

Sinun puolestasi annettu

Onko joku käynyt sinun puolestasi kaupassa? Onko joku joskus siivonnut sinun puolestasi? Pedannut pedin sinun puolestasi? Miltä se on tuntunut? Kiirastorstaina kirkot täyttyvät eri puolilla maailmaa, kun kristityt aloittavat pääsiäisen vieton. Lukemattomissa ehtoollispöydissä kaikuvat sanat ”Kristuksen ruumis, sinun puolestasi annettu” ja ”Kristuksen veri, sinun puolestasi vuodatettu”.

Koko pääsiäisen sanoman voi oikeastaan tiivistää tuohon ”sinun puolestasi annettu” -ajatukseen. Kiirastorstaina Jeesus asettaa ehtoollisen. Hän antaa ystävilleen ja seuraajilleen tavan olla yhteydessä ja kokea yhteyttä senkin jälkeen, kun hän itse ei ole enää fyysisesti läsnä. Ehtoollisessa Jeesus antaa itsensä meille. Siinä toisaalta muistellaan pääsiäisen tapahtumia, toisaalta Jeesus on ehtoollisessa edelleenkin aina läsnä. Edelleenkin hän tulee luoksemme, hän antaa itsensä meille ehtoollisaineissa.

Pitkäperjantaina Jeesus kärsii kuolemantuomionsa. Sekin tapahtuu meidän puolestamme. Hän antaa itsensä sovittaakseen syntimme. Hän antaa itsensä pahan ja kuoleman käsiin, jotta Jumala voi kukistaa ne. Jeesus antaa itsensä, jotta meillä olisi yhteys ja pääsy Jumalan luo.

Pääsiäisaamu on ilon ja ihmeen aamu. Jeesus on meidän puolestamme hankkinut meille voiton kuoleman ja pahan vallasta. Jeesuksen ylösnousemuksen ansiosta meilläkin on pääsy ikuiseen elämään.

Jos ja kun Jeesus kertoo meille siitä, minkälainen Jumala meillä on, niin huomaamme, että meillä on Jumala joka antaa. Sen sijaan, että hän odottaisi meidän antavan hänelle, hän antaa itsensä meille. Sen sijaan, että hän vaatisi meiltä uhreja, hän antaa itse itsensä uhriksi. Sen sijaan, että hän odottaisi meidän kuolevan uskomme puolesta, hän itse kuolee meidän puolestamme. Ja miksi? Koska hän rakastaa meitä niin paljon. Hänen rakkautensa meitä kohtaan on niin äärettömän suuri.

Antava Jumala on myös läheinen, vierellä kulkeva Jumala. Pääsiäisen tapahtumiin mahtuvat suosio ja hurraukset palmusunnuntaina, tiiviin ystäväjoukoun viimeinen yhteinen ateria ja sen erityinen tunnelma, petetyksi tuleminen, häpeä, kärsimys ja yksinäisyys, sekä kuolema. Jumala antoi itsensä meille näissä kaikissa hetkissä, kun hän antautui ihmiselämälle sen kaikessa karuudessaan. Kun omassa elämässämme kohtaamme vastaavaa, Vapahtaja kulkee vierellämme. Pääsiäiseen mahtuu myös se ilo, jonka rakastava Jumala lahjoittaa. Hänellä on voima, joka herättää kuolemasta elämään ja kuivaa kyyneleemme.

Sanna Vuorela, seurakuntapastori