Nokian keskustan hautausmaat 01-04

Pirkkalaistie 22, 37100 Nokia

Nokian keskustan vanha hautausmaa 01

Hautausmaa on perustettu vuonna 1841 Viikin harjulle Nokian kirkon välittömään läheisyyteen. Pinta-ala on 0,8 hehtaaria. Suurin osa haudoista on vanhoja hiekkapintaisia ja reunakivellisiä sukuhautoja. Haudat ovat edelleen käytössä. Alueelta ei luovuteta uusia arkku- tai uurnahautapaikkoja. Pienoismuistolehdoista tai sirottelualueelta voi saada uuden tuhkahautapaikan.

Pienoismuistolehto

Vanhan hautausmaan uudelleen kartoituksen yhteydessä seurakunnalle palautuneita hautapaikkoja on otettu uudelleen käyttöön pienoismuistolehdoiksi. Muistolehdot ovat nurmikko- tai hiekkapintaisia ja niihin on pyritty jättämään alueella oleva vanha käytöstä poistettu muistomerkki nimien kiinnitystä varten. Nimilaatat toimittaa seurakunta. Hoidosta vastaa seurakunta.

Sirotusalue

Sirotusalue on 25 m² suuruinen rajattu alue valikoituja harjukiviä. Tuhkan sirottavat omaiset yhdessä seurakunnan työntekijän kanssa. Sirottelu voidaan myös tehdä seurakunnan toimesta. Alueella on graniittiset nimikivet, joihin omaiset voivat halutessaan tilata seurakunnalta pronssisen laatan vainajan nimitietoja varten. Alueen hoidosta vastaa seurakunta.

Sirottelualueella sijaitsee Bey Hengin vuona 2005 suunnittelema "Kiitosmielen koriste" -veistos sekä graniittiset kukka- ja kynttiläpöydät. Pöydille voi jättää leikkokukka- tai kynttilätervehdyksen myös muualle haudatuille läheisilleen.

Sankarihautausmaa

Nokian keskustan sankarihautausmaa sijaitsee aivan kirkkoa vastapäätä. Muistolaatoissa on 172 sankarivainajan nimet. Näyttävän monumentin on suunnitellut Arvi Tynys vuonna 1943. Vuonna 1918 Vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkin on valmistanut E. Räsänen vuonna 1945. Kirkkopuistossa oleva Karjalaan jääneiden muistomerkki on vuodelta 1956.

Nokian keskustan vanha hautausmaa 02

Hautausmaa sijaitsee Viikin harjulla 01 hautausmaan jatkeena. Se on pinta-alaltaan 8,86 hehtaaria. Alueella on sekä hiekkapintaisia reunakivihautoja että nurmihautoja. Vanhat haudat ovat käytössä, mutta alueelta ei luovuteta uusia arkku- tai uurnahautoja. Pienoismuistolehdoista voi saada uuden tuhkahautapaikan.

Nokian keskustan 03 hautausmaa

Hautausmaa sijaitsee Pirkkalaistien alapuolella. Se on perustettu vuonna 1947 ja laajennettu vuonna 1976. Pinta-ala 6,0 hehtaaria. Kaikki haudat ovat nurmipintaisia. Alueilla on sekä arkku- että uurnahautoja. Myös hautaus tuhkaholviin on mahdollinen. Hautausmaalla on lasten hautausmaaosasto 07. Ensimmäinen hautaus alueelle on tehty vuonna 1959. Lasten hautausmaahan haudataan vain alaikäisiä lapsia. Lasten hautausmaan ainutlaatuisuutta korostamaan on hankittu "Pitsienkeli"-pronssiveistos, jonka taiteilija Mauno Kivioja suunnitteli ja toteutti vuonna 2013. Enkelipatsaalle voi tuoda kynttilän myös muualle haudatulle tai syntymättömälle lapselle.

Nokian keskustan 04 hautausmaa

Hautausmaa sijaitsee 03 hautausmaan vieressä. Alue on vihitty käyttöön vuonna 1985 ja on pinta-alaltaan 3,1 hehtaaria. Kaikki haudat ovat nurmipintaisia. Hautausmaalta luovutetaan uusia uurna- ja arkkuhautapaikkoja. Alueelta löytyy myös muistolehto-osasto 49, jonka tunnistaa pyörivästä kivi-vesiaiheesta.

Muistolehto

Muistolehto on perustettu vuonna 1995 ja siitä löytyy 3800 hautasijaa. Muistolehtoon haudatun vainajan nimitiedot voidaan seurakunnan toimesta laittaa alueella olevaan muurin nimitauluun. Muistolehdon hoidosta vastaa seurakunta.