Kirkkoon liittyminen

Aloita ottamalla yhteyttä seurakuntatoimistoon tai täyttämällä liittymislomake netissä

Kun haluat liittyä Nokian seurakunnan jäseneksi, ota yhteyttä seurakuntatoimistoon.

Yksinkertaisimmin liittyminen käy, jos sinut on kastettu, olet käynyt rippikoulun ja konfirmoitu ja asut Nokialla. Voit joko tulla käymään seurakuntatoimistossa tai täyttää liittymislomakkeenLinkki avautuu uudessa välilehdessä netissä.

Liittymiseen liittyvät esteet

Jos olet jonkin toisen uskonnollisen yhdyskunnan jäsen, sinun on ensin erottava sen jäsenyydestä ennen kuin voit liittyä Nokian seurakuntaan.

Liittymisen este ei ole se, jos et ole koskaan kuulunut kirkkoon tai sinua ei ole kastettu tai rippikoulu on jäänyt käymättä nuoruudessasi. Tällaisissa tapauksissa ota yhteyttä seurakuntatoimistoon tai tule käymään, niin selvitetään miten liittymisen kanssa voidaan edetä. Useimmiten liittymistä edeltää aikuisrippikoulu, jonka aikana tapaat papin kanssa joitakin kertoja. Aikuisrippikoulun päätteeksi sinut kastetaan ja konfirmoidaan.

Kirkkoon kuuluva, kastettu, rippikoulun käynyt ja konfirmoitu

• voidaan vihkiä kirkolliseen avioliittoon
  • voi toimia kummina
  • voi asettua ehdolle kirkollisvaaleissa ja toimia luottamushenkilönä 18 vuotta täytettyään ja äänestää kirkollisissa vaaleissa 16 vuotta täytettyään.

Kirkollisvero mahdollistaa:

• Seurakunnan työntekijät ovat käytettävissä elämän tärkeissä tapahtumissa ja arjessa
  • Vainajat haudataan ja hautausmaat pysyvät kunnossa
  • Heikko-osaisia autetaan - kirkon jäsenyys tai uskon syvyys ei ole avun saamisen ehto
  • Monipuolista toimintaa on tarjolla eri-ikäisille ja erilaisista asioista kiinnostuneille
  • Kasvatuskumppanuutta jaetaan perheiden kanssa
  • Kirkot ja muut seurakunnan tilat pysyvät lämpiminä ja kunnossa