Hautaaminen Nokian seurakunnassa

Omaiset voivat valita Nokian hautausmailta arkku- tai tuhkahautauksen. Mikäli käytettävissä ei ole vanhaa sukuhautaa, hankitaan uusi arkku- tai tuhkahauta. Erillisen hautapaikan hankkimisen vaihtoehtona vainajan tuhka voidaan kätkeä myös muistolehtoon, sirotusalueelle tai tuhkaholviin.

Hautaoikeus

Hautaoikeus luovutetaan 25 vuoden ajaksi. Tämän jälkeen hautaoikeuden voimassaoloaikaa voidaan hakemuksesta jatkaa. Nokian 01 ja 02 hautausmaalta ei luovuteta uusia arkku- eikä uurnahautapaikkoja. Alueella 01 on sirotusalue sekä 01 ja 02 on pienoismuistolehdot valittavissa.

Arkkujen ja tuhkauurnien materiaali

Arkkujen ja tuhkauurnien tulee olla maatuvaa ainetta. Uurna voidaan laskea joko arkku- tai uurnahautaan. Muistolehtoon haudattaessa vainajan tuhka kätketään maahan ilman uurnaa seurakunnan toimesta. Sirotusalueella on yhteisenä muistomerkkinä punaista graniittia oleva "Kiitosmielen koriste". Omaiset voivat halutessaan olla mukana sirottamassa tuhkaa.

Kukkalaitteiden poistaminen

Hautaamisen yhteydessä haudalle lasketut kukkalaitteet poistetaan seurakunnan toimesta aikaisintaan 14 päivän ja talvella aikaisintaan 21 päivän kuluessa hautauksesta. Omaiset voivat halutessaan poistaa kukkalaitteet aikaisemmin tai pyytää seurakuntaa poistamaan ne.

Maksut ja laatusuositukset

Hautapaikka- ja hautauspalvelumaksut

Arkkujen ja uurnien laatusuosituksetLinkki avautuu uudessa välilehdessä

hautaustoimen päällikkö