Lippu liehuu Nokian kirkolla Viron kansallispäivänä

Naapurimaamme, Viro, juhlii 100-vuotista itsenäisyyttään lauantaina 24.2.2018. Nokian seurakunta iloitsee tästä ja samalla virolaisesta ystävyysseurakunnasta, Kihelkonnasta, nostamalla lipun salkoon Nokian kirkolla.

- Nokian seurakunnan ystävyys Saarenmaalla sijaitsevan Kihelkonnan seurakunnan kanssa juontuu 80–90-lukujen taitteeseen. Tärkeitä toimijoita yhteistyössä ovat olleet muun muassa Erkki Ranto, Lauri Hirvonen ja Mari Peltoniemi. Nokialaiset ovat tehneet talkoovierailuja, tutustuneet ihmisiin ja seurakuntaan, viettäneet leirejä ja jumalanpalveluksia yhdessä sekä laulaneet paljon. Vierailut kuorojen voimin molempiin suuntiin ovat keskeistä yhteistoimintaa. Myös perhetyön yhteydet ovat olleet tärkeitä, kertoo pastori Timo Uotila.

- Ystävyyden alkuaikoina aineellinen tuki oli tärkeää eikä se ole menettänyt merkitystään vieläkään, mutta ainakin yhtä merkityksellistä on, että ystävyysseurakunta muistuttaa meitä yhteisistä luterilaisista juuristamme. Kihelkonnan ja koko Viron kirkon historia kertoo siitä, kuinka aito kristillisyys – Jumalaan turvautuminen vaikeiden aikojen keskelläkin, lähimmäisenrakkaus ja vieraanvaraisuus – toteutuvat kauniisti myös silloin, kun seurakunnan toiminnan ulkoiset edellytykset ovat paljon omiamme heikommat, jatkaa pastori Uotila.

Myös Nokian kaupunki juhlistaa Viron 100-vuotiasta itsenäisyyttä liputuksella kaupungintalolla.

2018-02-21 09:32:00.0