Kesäkanttori Kaisu

Kesä on nyt täällä ja pian on kesäkanttorikin. Nokian seurakunnan kesäkanttorina aloittaa 1.6. alkaen Kaisu Lehto ja pesti kestää elokuun loppuun asti.

Kaisun kirkkomusiikin opinnot Tamk:ssa ovat nyt loppusuoralla ja hän on viimeisiä Tampereen ammattikorkeakoulusta valmistuvia kanttoreita.

–      Tämä on toinen kesäni Nokialla kesäkanttorina. Olen viihtynyt Nokialla sijaisena toimiessani erinomaisesti: pidän paikkakunnan viehättävistä kirkoista, työn monipuolisuudesta ja mukavista ihmisistä. Tuttuun, hyvään työpaikkaan on helppo tulla uudestaan, Kaisu kertoo tunnelmistaan juuri ennen kesätyön alkamista.

Kaisun pääaine on urkujensoitto, jota hän on opiskellut Anne Nietosvaaran johdolla. Sivuaineina ovat piano, laulu ja kuoronjohto.

–      Opinnoissa juuri soittaminen, sekä pianon että urkujen, on suurin intohimoni, mutta kirkkomuusikon koulutuksessa on erityisen hienoa se, että pääsee opiskelemaan ja kehittämään itseään monipuolisesti klassisen musiikin saralla, kertoo Kaisu kanttorin opinnoista ja työstä.

Kesällä Kaisu pitää yhdessä kanttori Minna Viinikaisen kanssa kaksi kesäkonserttia, jotka ovat osa hänen opinnäytetyötään. Konserttien teemat ovat vahvasti kanttorin perustehtävien ympärillä. Sunnuntaina 1.7. Nokian kirkossa klo 18 soivat virret monin eri tavoin, mm. urkusoolona, yksinlauluna ja yhteislauluna ja sunnuntaina 26.8. Siuron kirkossa klo 18 syvennytään psalmilaulujen maailmaan. Konsertit kantavat yhteistä nimeä ”Harpuin, huiluin, kantelein!” ja mukana tilaisuuksissa on myös pastori Sanna Erkanaho.

Kaisua tapaa kesän aikana monissa kanttorin tehtävissä: jumalanpalveluksissa, kirkollisissa toimituksissa, rippikoulussa, leiripäivissä ym. tilaisuuksissa.

2018-05-28 14:43:00.0