Flyygeli matkasi 450 kilometriä ilahduttamaan kiihtelysvaaralaisia

Nokian seurakunta on lahjoittanut sisäilmaongelmista kärsivässä Seurakuntakeskuksessa sijainneen flyygelin kirkkonsa tuhopoltossa menettäneelle Kiihtelysvaaran seurakuntapiirille ulkokäyttöön

Nokian seurakunnan Seurakuntakeskuksessa todettiin sisäilmaongelma vuonna 2017. Kirkkovaltuusto on päättänyt, että rakennus puretaan ja kaupunki on antanut purkuluvan. Seurakuntakeskusta tyhjennetään purkua varten. Siellä sijainnutta flyygeliä ei voida puhdistaa varmuudella niin, ettei siihen jäisi mikrobeja.

Sen sijaan, että flyygeli vain hävitettäisiin, Nokian seurakunnan kanttorit keksivät, että se voitaisiin luovuttaa kirkkonsa tuhopoltossa menettäneelle Kiihtelysvaaran seurakuntapiirille ulkokäyttöön. Kirkkoherra Lauri Salminen ja talousjohtaja Heli Pispa näkivät ehdotuksessa hyvän yhteistyön mahdollisuuden. Asiaa alettiin valmistella.

–        Kaksi seurakuntaa ja kaksi menetettyä rakennusta kohtaavat. Herkistää mieltä, että voimme olla näin tukemassa Kiihtelysvaaraa sen vaikeina aikoina, toteaa talousjohtaja Heli Pispa.

Seurakunnan irtaimen omaisuuden myynnistä, lahjoituksista ja poistoista päättää talousjohtaja (Kirkkoneuvosto ohjesääntö 4 luku Viranhaltijoiden ratkaisuvalta § 12).  Talousjohtaja Heli Pispa on Viranhaltijapäätöksellä 28/2019 päättänyt antaa Nokian seurakunnan Schimmel-flyygelin, sarjanumero 287.131, Joensuun evankelisluterilaisen seurakuntayhtymän Vaara-Karjalan seurakunnalle Kiihtelysvaaran seurakuntapiirille.

Kiihtelysvaara ottaa lahjoituksen kiitollisena vastaan

Vaara-Karjalan seurakunta on lähettänyt Nokian seurakunnalle allekirjoitetun vastaanottositoumuksen, jossa se sitoutuu hoitamaan soittimen kuljetuksen ja informoimaan soittimen käyttäjiä sen kunnosta. Nokian seurakunta ei ole vastuussa soittimen mahdollisesti aiheuttamista oireista eikä niistä mahdollisesti johtuvista korvausvaatimuksista.

Flyygeli kuljetettiin Nokialta Kiihtelysvaaraan maanantaina 2.9.2019. Ensimmäisen kerran sitä päästään soittamaan sunnuntaina 22.9.2019 kirkon palon vuosipäivän rukoushetkessä rauniokirkossa.

–        Meillä on poltetun kirkon raunioille perustetussa ulkoilmakirkossa katos, jossa voimme soittaa flyygeliä ja säilyttääkin säiden niin salliessa. Kun ulkona soittaminen ei ole mahdollista, soitin siirretään sille varattuun sisätilaan, kertoo lahjoituksen vastaanottanut Vaara-Karjalan kirkkoherra Anne Angervo.

–        Olemme liikuttuneen kiitollisia Nokian seurakunnan meitä kohtaan tuntemasta myötätunnosta ja lahjoituksesta. Tästä seuraa seurakunnillemme pelkkää hyvää, kirkkoherra uskoo.

Wed Sep 04 09:15:00 EEST 2019