Nokian hautausmaat

Nokian seurakunnalla on seitsemän hautausmaata. Nokian keskustassa ovat vanhat hautausmaat 01 ja 02 sekä uudet hautausmaat 03 ja 04. Kylähautausmaita ovat Maurinlehdon hautausmaa 05, Suoniemen hautausmaa 06 ja Tottijärven hautausmaa 07.

Etsitkö tietyn henkilön hautaa?

Nokian seurakunnalla on käytössä haudanhakupalvelu, jonne pääset tämän linkin kautta.

Hautauksen ja muistelun erilaiset tavat

Kaikki hautausmaat ovat käytössä. Arkkuhautauksen lisäksi on tarjolla erilaisia tuhkahautausvaihtoehtoja.

Kaikilla hautausmailla on muistokivi. Se on muistelupaikka vainajille, joiden viimeinen leposija on kyseisellä hautausmaalla, mutta varsinaista hautapaikkaa muistomerkkeineen ei ole. Omaiset voivat tilata seurakunnalta pronssisen muistolaatan, joka kiinnitetään muistokiveen. Laattaan tulee vainajan nimi-, syntymä- ja kuolinpäivä. Muistokivelle voi tuoda leikkokukkia tai kynttilän.

Muistomerkkejä ja taideteoksia

Hautausmailta löytyy sankarihautojen lisäksi muistomerkkejä ja taideteoksia. Esimerkiksi Kirsi Järnefeltin kotkaveistos ”Pro Patria” (01 hautausmaa) vuodelta 2014, Mauno Kiviojan Pitsienkeli (03 lastenhautausmaa) vuodelta 2012 sekä Ossi Somman pronssinen enkeliveistos 1990-luvulta Maurinlehdossa ja Kuloveden laivurin Frans Helenius-Tasson muistomerkki Suoniemen kylähautausmaalla.

Nokian keskustan sankarihaudan jatkeena on Spåre-suvun hautakammio vuodelta 1841. Samalla hautausmaalla on toinen hautakammio, joka kuuluu Brakelin suvulle. Tällä vanhimmalla hautausmaalla kirkon välittömässä läheisyydessä on pieni punatiilinen rakennus, joka on vanha leikkaushuone. Rakennuksen ikkunassa on Ari Dahlströmin Enkeli-lyijylasiteos. Rakennus on suojeltu ja sen edustalla sijaitsee Bey Hengin vuonna 2005 suunnittelema sirotusalue.

Muualle haudattujen muistelupaikat

Leikkaushuoneen alueella on punagraniittiset kiitosmielenkoriste-, kukka- ja kynttiläkivet ja muistolehdossa kivialusta, joille voi tuoda leikkokukka- tai kynttilätervehdyksen muualle haudattujen muistoksi. Tottijärven hautausmaan muualle haudattujen muistelupaikka sijaitsee hautausmaan portista vasemman puoleisen kiviaidan vierustalla.

Leikkaushuoneen alue

Leikkaushuone on pieni punatiilinen rakennus. Kirkon ovelta yläviistoon oikealle katsoen sankarihautojen takana.

Muistolehto

Muistolehtoon kulku on hautausmaan pääporttien jälkeen heti oikealle.

Seurakuntatoimisto palvelee hautausasioissa

Hautauksiin liittyvissä ja hautapaikkaa koskevissa asioissa sekä siunausjärjestelyissä teitä palvelee seurakuntatoimistoLisätietoa hautaansiunaamisesta Nokian seurakunnassa.