Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Kirkollisen viestinnän perusta on kirkon perussanomassa, ilosanomassa Jumalan armosta ja rakkaudesta. Kirkon ydintehtävä on viestin vieminen. Seurakunta viestii, tiedottaa ja rohkaisee jäseniään vuorovaikutukseen.
Ovet auki – Suomen evankelis-luterilaisen kirkon viestintäohjelman 2023 mukaan kirkollinen viestintä:
Nokian seurakunnan strategian visio on: Seurakuntalaisuudella on merkitystä.
Visio tarkoittaa:
Viestinnässä visio tarkoittaa:
Nokian seurakunnan viestintä pohjautuu kirkon viestintäohjelmaan ja organisaation strategiaan. Seurakunnassa toteutetaan hengellistä, diakonista ja palveluviestintää sekä sisäistä viestintää. Kriisiviestinnästä on laadittu erillinen toimintaohje.
Seurakuntien tunnettavuuskyselyssä 2021 todetaan, että kohtaamiset seurakuntien kanssa on koettu myönteisinä. Suomalaiset odottavat seurakunnilta konkreettista työtä kristillisen lähimmäisenrakkauden toteuttamiseksi. Havainto haastaa seurakuntia pohtimaan paitsi resurssien suuntaamista, myös entistä selkeämmin viestimään lähimmäisenrakkauden merkityksestä osana oman kirkon uskoa ja perustehtävää. Seurakunnan ymmärrämme kaikkien kastettujen kristittyjen yhteisöksi sekä julkisoikeudelliseksi toimijaksi, jolla on omat suorittavat tehtävänsä.
Nokian väkiluku on kasvanut vuodesta 2017 vuoteen 2021 arvosta 33 322 arvoon 34 889 (kasvua 4,5 %). Samanaikaisesti seurakunnan jäsenmäärä on laskenut arvosta 23 143 arvoon 22 848 (laskua 1,3 %).
Nokialla asuvista
Nokian seurakunnan viestintä pyrkii tavoittamaan kaikki nokialaiset. Viestintää toteutetaan vuorovaikutteisesti henkilö- ja mediaresursseja monipuolisesti hyödyntäen. Viestintäkanavia ovat ne foorumit ja välineet, joiden avulla tai kautta viestejä välitetään.
Perinteisistä viestintäkanavista seurakunta käyttää paikallislehti Nokian Uutisia, jossa ilmoittaa tapahtumista (jakelu noin 6 500 taloutta / viikko), antaa seurakunnan toimintaa koskevia juttuvinkkejä ja jakaa oman Valo-lehden (peittojakelu 13 000).
Seurakunnan verkkosivuston kävijämäärät ja sosiaalisen median seuraajamäärät ovat tarkastelujaksolla 2017–2021 tasaisessa kasvussa.
Verkkosivusto:
Sosiaalinen media:
Taloustutkimuksen vuonna 2020 tekemän seurakuntalaistutkimuksen mukaan Nokian seurakunnan tärkeimmät viestintäkanavat ovat:
Viestintäympäristön jatkuvat muutokset haastavat seurakunnan viestintää:
Viestintästrategiassa määritellään seurakunnan viestinnän pitkäntähtäimen linjaukset. Viestinnän käytännön toteutus näkyy työalakohtaisissa viestintäsuunnitelmissa.
Viestintäsuunnitelmissa määritellään kohderyhmät, tavoitteet, sisältö, aikataulut, vastuut, yhteistyö viestintäyksikön kanssa ja seuranta.
Seurakunnan viestinnän strategiasta vastaa kirkkoherra ja operatiivisesta toiminnasta tiedottaja. Tiedottajalla on mahdollisuus saada tarvittava resurssi viestinnän hoitamiseen. Työaloille, tukipalveluihin ja hallintoon on nimetty viestinnän yhdyshenkilöt. Kirkkoneuvoston nimeämä viestintätyöryhmä tukee ja ohjaa viestintästrategian toteuttamista.
Työalat tekevät työalakohtaiset viestintä- ja tapahtumasuunnitelmat, joista antavat tietoa ja tukipyyntöjä viestintäyksikköön. Viestintäyksikkö valmistaa aineistot ja välittää ne medioihin. Työalat viestivät myös itse omille kohderyhmilleen. Viestintäyksikkö tuottaa kirjallista ja visuaalista materiaalia työalojen ja hallinnon tarpeisiin ja kouluttaa henkilökuntaa ajankohtaisista asioista.
Työalojen, tukipalveluiden ja hallinnon yksiköiden viestinnän yhdyshenkilöiden tehtävät ovat verkkosivujen tarkkailu, uutisaiheiden, sosiaalisen median aineistojen, työ- ja tukipyyntöjen sekä koulutustarpeiden toimittaminen viestintäyksiköön. Luottamushenkilöt toimittavat uutisaiheita viestintäyksikölle, ottavat selvää seurakunnan toiminnasta ja toimivat viestijöinä omissa toimintaympäristöissään.
Seurakunnan ulkoisen viestinnän tavoite on kertoa rakastavasta Jumalasta ja välittää nokialaisille tietoa seurakunnasta, sen toiminnasta sekä ylläpitää hyvää julkisuuskuvaa. Työalat, luottamushenkilöt ja viestintäyksikkö yhdessä ja erikseen tuottavat kristillistä materiaalia nokialaisten hengellisen kasvun tueksi ja tiedotteita toiminnasta sekä tarjoavat alustan kohtaamisille.
Seurakunnan ulkoista viestintää toteutetaan:
Nokian seurakunnan visuaalinen ilme perustuu yritystunnukseen, jonka tekstissä lukee Nokian seurakunta ja kuvassa on sekä Nokiaa että Nokian kirkon ovea symbolisoiva N-kirjain ja risti. Yritystunnusta, joko pelkällä kuvalla tai tekstin kanssa, käytetään kaikessa ulkoisessa viestinnässä. Yritystunnusta voidaan käyttää vihreänä, mustana tai valkoisena.
Seurakunnan visuaalinen ilme on positiivinen, yhtenäinen, tunnistettava, saavutettava ja ammattimaisesti toteutettu.
Sisäisen viestinnän tavoite on antaa ajankohtaista tietoa seurakunnasta työntekijöille ja luottamushenkilöille.
Sisäinen viestintä on avointa vuorovaikutusta ja kommunikointia työntekijöiden ja luottamushenkilöiden kesken:
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä