Kirkon tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinto myönnettiin emeritapiispa Irja Askolalle

Irja Askola.

Irja Askola

Kirkkohallitus myönsi kirkon tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinnon emeritapiispa Irja Askolalle. Arkkipiispa Tapio Luoma jakaa palkinnon 13.12.2022.

Ehdotuksia palkinnon saajaksi pyydettiin evl.fi-verkkosivustolla. Ehdotuksia saatiin 107. Irja Askolaa ehdotettiin palkinnon saajaksi yhteensä 85 kertaa.

Palkintoperusteissa korostettiin erityisesti Irja Askolan työtä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen koko työuransa ajan. Hän on rohkeasti puhunut ja toiminut niiden puolesta, jotka eniten kärsivät. Hänen koko elämäntyönsä on edistänyt inhimillisyyttä ja ihmisen arvon kunnioittamista. Hän on etsinyt työssään diplomaattista tietä korostaen dialogisuutta, erilaisuuden hyväksyntää ja yhdenvertaisuutta. Irja Askolan toiminta tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kysymyksissä on ollut paitsi kansallisesti myös kansainvälisesti merkittävää.

Palkintona on kunniakirjan lisäksi 5 000 euron suuruinen rahapalkinto palkinnon saajan valitsemaan kohteeseen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyössä.

Kirkon tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinto on syntynyt osana 100 tasa-arvotekoa -hanketta, jolla juhlistettiin satavuotiasta Suomea vuonna 2017. Vuonna 2022 palkinnon nimeä ja myöntämisperusteita uudistettiin nostaen yhdenvertaisuuden teema paremmin esille. Kirkon tasa-arvopalkinnon uudeksi nimeksi tuli Kirkon tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinto.

Wed Sep 21 13:38:38 EEST 2022