Halu tukea maailman naisia synnytti uuden ryhmän

Sisko Nevala ja Auli Aaltonen silmäisevät Toivoa naisille -rukouskalenteria.

Sisko Nevala (vas.) ja Auli Aaltonen silmäisevät Toivoa naisille -rukouskalenteria, joka on käytössä maailmanlaajuisesti ja Nokiallakin. Kuva: Viivi Niemenmaa

Lokakuisena iltana pari vuotta sitten nokialaiset Auli Aaltonen ja Sisko Nevala saivat Nokian uudessa kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa paljon ajateltavaa ja yllättävän ehdotuksen.

Virran kokoustilassa esiteltiin ihmiskaupan vastaista Kätketyt aarteet -hanketta. Yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneita ja itsekin kuntapolitiikassa vastuuta kantaneita naisia pysäytti puhe naisten kaltoinkohtelusta. He saivat pohdittavakseen, voisivatko itse tehdä jotain maailman naisten hyväksi.

”Ensimmäisen kauden kirkkovaltuutettuna halusin kiertää ja katsoa, mitä kaikkea Nokian seurakunnassa tehdään. Ihmiskaupan vastainen työ kiinnosti ja niinpä lähdimme Aulin kanssa paikalle”, Sisko Nevala kertoo.

Naiset ovat tuttuja vuosien takaa, mutta seurakunnan luottamustehtävissä heidän yhteytensä on tiivistynyt.

Kätketyt aarteet -hanke kuuluu osana kansainväliseen Toivoa naisille (TN) verkostoon, jonka tavoitteena on kertoa naisten tilanteesta eri puolilla maailmaa ja rukoilla heidän puolestaan. Verkostoon kuuluu yli 110 000 ihmistä eri puolilla maailmaa. Heitä yhdistää rukouskalenteri, jossa on kullekin päivälle lyhyt rukous tyttöjen ja naisten puolesta.

”Olimme kuulleet TN-työstä jo pari kertaa aikaisemmin. Virran illassa Nokian seurakunnan lähetys- ja vapaaehtoiskoordinaattori Mervi Vähätalo kyseli, kiinnostaisiko meitä perustaa TN-ryhmä Nokialle”, naiset kertovat.

”Emme ole ollenkaan yksin”

Suomessa toimii yli 100 TN-ryhmää, myös Pirkkalassa ja Ylöjärvellä. Jotkut ryhmät ovat toiminnallisempia, niissä vaikkapa askarrellaan tai tanssitaan, toisissa taas painotetaan keskustelua. Rukouskalenteri kuitenkin yhdistää kaikkia.

Auli Aaltonen ja Sisko Nevala tapasivat eri puolilla Suomea rukousverkostossa mukana olevia naisia Pirkkalassa, kun siellä järjestettiin noin vuosi sitten valtakunnallinen TN-konferenssi.

”Siellä oli sekä kansallinen että kansainvälinen tunnelma, kun koko maailmanlaajuisen liikkeen johtaja Peggy Banks oli vieraana. Tuli tunne, että emme ole ollenkaan yksin vaan pienenä palasena ketjussa”, Sisko Nevala sanoo.

Auli Aaltonen jatkaa, että Pirkkalan konferenssin aikaan oli jo selvää, että Nokialla alkaa TN-ryhmä.

”Ajatus muhi melko kauan, sillä korona rajoitti kokoontumista ja siirsi ryhmän aloitusta. Viime keväänä ehdimme tavata pari kertaa ja nyt syksyllä kokoontuminen jatkuu Kulmakivessä joka kuukauden toisena torstaina.”

Ryhmä on vielä muotoutumassa ja iltojen kulkua ja ohjelmaa kehitetään yhdessä osallistujien kanssa.

Yksi tapa vastata naisten hätään

Syksyn aloitusillassa syyskuussa oli mukana toistakymmentä naista. Silloin teemana oli Toivoa naisille -ohjelmat, joita lähetetään eri medioiden kautta yli 70 maassa. Suomessa ohjelmia ei lähetetä, mutta suomalaiset tukevat ohjelmien tuottamista ja lähettämistä 11 kielellä.

Ohjelmissa käsitellään naisen arkeen liittyviä aiheita kuten perhettä, parisuhdetta ja mielenterveyden kysymyksiä. Mukana on myös hengellinen ulottuvuus. Naisille vakuutetaan, että he ovat Jumalan silmissä yhtä arvokkaita kuin miehet. Tämä ei ole kaikissa kulttuureissa itsestään selvää.

”Ohjelmat ovat yksi tapa vastata naisten hätään. He saavat tukea ja tietoa esimerkiksi terveysasioita”, Sisko Nevala miettii.

Hän lisää, että hän on itse TN-työn myötä havahtunut katsomaan maailmaa laajemmin.

”Ajatukset ovat usein läheisissä ja Nokian asioissa. On terveellistä suhteuttaa omaa elämää siihen, mitä muualla tapahtuu.”

Entä miten rukous ja yhteiskunnallinen ulottuvuus sopivat yhteen?

”Hyvin, ei ole tullut mieleenkään, että ne olisivat erillään. Niiden yhdistäminen luontevaa”, Auli Aaltonen sanoo.

Toivoa naisille -ryhmä kokoontuu Kulmakivessä, Härkitie 12 B, seuraavan kerran 6.10.2022 klo 18.

2022-10-04 13:28:00.0