Virkatodistuksen saa nyt nopeasti

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon laatimien virkatodistuksien toimitusajat ovat tällä hetkellä parista päivästä muutamaan viikkoon. Virkatodistusten toimitusajat pitenivät hetkellisesti vuonna 2021, kun kirkon virkatodistusten laatimisen toimintamalli uudistettiin.

Perunkirjoituksiin tarvittavat sukuselvitykset saa nyt yhdessä paikasta yhdellä tilauksella

Uudistuksen myötä virkatodistusten laatiminen keskitettiin viiteentoista kirkon aluekeskusrekisteriin. Aiemmin sukuselvitykset on jouduttu tilaamaan erikseen jokaisesta seurakunnasta, jossa vainaja on ollut kirjoilla.

”Muutos on parantanut ja nopeuttanut asiakaspalvelua, sillä nykyisin asiakas saa koko tarvittavan todistuspaketin samalla kertaa”, kertoo Kirkkohallituksen rekisterijohtaja Sanna Heickell.

Myös yritykset voivat tilata virkatodistukset Tilaa virkatodistus -palvelusta

Tilaa virkatodistus -palvelussa otettiin lokakuussa 2022 käyttöön Suomi.fi-valtuuttaminen yrityksille ja julkishallinnon organisaatioille. Nyt myös yritys- ja organisaatiotilaajat voivat tilata virkatodistuksia verkkopalvelun kautta.

Virkatodistusten laatiminen on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lakisääteinen viranomaistehtävä. Virkatodistuksia tehtiin noin 140  000 vuonna 2021.

Virkatodistuksia tarvitaan esimerkiksi perinnönjako- ja perunkirjoitusasioiden hoitamiseen. Valtaosa virkatodistuksista tilataan sähköisesti Tilaa virkatodistus -palvelusta. Muita kirkon sähköisiä asiointipalveluja ovat Liity kirkkoon ja Esteidentutkinta.

Mon Dec 05 12:41:28 EET 2022