Missa Concordiae – sovinnon messu

missa_valo.png

2. Pääsiäispäivänä maanantaina 10.4.2023 Nokian kirkossa esitetään tamperelaisen säveltäjän, Lasse Heikkilän, Missa Concordiae eli sovinnon messu. Esitys on konserttimuotoinen popmessu, johon laulujen lisäksi sisältyy myös jumalanpalvelukseen kuuluvia osia kuten puhe ja rukouksia. Missa Concordiaeta ovat valmistelleet yhteistyössä Nokian ja Sastamalan ev.lut. seurakunnat sekä Vammalan helluntaiseurakunta. Teos esitetään aiemmin samana päivänä myös Vammalan helluntaikirkolla.

Kuoro on koottu Gospelkuoro Sarastuksen ja Sastamala Gospel -kuoron pohjalle. Kuoroja ovat valmentaneet kanttorit Minna Viinikainen ja Anu Mattila. Esilauluryhmässä ja solisteina on laulajia molemmista kuoroista sekä Levo Vocals, jonka laulajat ovat kokeneita Missan esittäjiä. Messubändi koostuu Lasse Heikkilän luottosoittajista. Lasse itse soittaa myös bändissä.

Messun sanoma, jossa korostuu kristittyjen yhteys, on aina ajankohtainen. Vuonna 1993 sävelletyn Missa Concordiaen voi jälkikäteen sanoa olleen musiikillisesti aikaansa edellä. Monta vuotta myöhemmin suomalaisen populaarimusiikin kirkkaimpia tähtiä oli Ultra Bra -yhtye, jonka tyylissä oli paljon yhtäläisyyksiä Missa Concordiaen musiikkiin.

”Teos on musiikillisesti kiehtova ja haastava niin solisteille, kuorolle kuin soittajillekin ja tempaa mukaan kuulijansa. Tätä ei kannata jättää kokematta”, toteaa kanttori Minna Viinikainen, joka itsekin laulaa teoksessa mukana. Jazz-vaikutteiset harmoniat, korkealle kipuavat tenoristemmat ja synkopointi tiukoissa tempoissa ovat tuttuja ilmaisukeinoja afroamerikkalaisen musiikin harrastajille, mutta eivät tyypillisintä suomalaista hengellistä musiikkia. Tämä upea, menevä ja mukaansatempaava kokonaisuus huipentaa pääsiäisen vieton Nokian kirkossa.

Minna Viinikainen
Minna Viinikainen