Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Kansallisen Radiotutkimuksen (lähde: KRT Jouluradio, joulukuu 2024) mukaan Jouluradio oli Suomen kolmanneksi tavoittavin ja kuunnelluin kaupallinen radiokanava joulukuussa. Sitä kuunteli 703 000 ihmistä yhden viikon aikana. Jouluradio säilytti paikkansa pääkaupunkiseudun tavoittavimpana ja toiseksi kuunnelluimpana kaupallisena kanavana joulukuussa.
Jouluradio on valtakunnallisesti edelleen neljänneksi kuunnelluin kaupallinen radiokanava 25–54-vuotiaiden joukossa. Naisten kohdalla Jouluradio oli valtakunnallisesti kolmanneksi tavoittavin ja toiseksi kuunnelluin kaupallinen radiokanava. Kansallinen Radiotutkimus on Yleisradion ja kaupallisten radioiden yhteistutkimus, joka on alan perustutkimus.
"Jouluradiolla on pitkä historia ja pitkät perinteet. Se on kuin vanha hyvä ystävä, joka saapuu kylään kerran vuodessa ja aloittaa monelle joulunajan. Uskon, että Jouluradio tarjoaa kuulijoille tänä kertakäyttökulttuurin aikana jotain pysyvämpää ja turvallista ja ennen kaikkea aidon joulun tunnelman", sanoo musiikkipäällikkö Joni Hartikainen.
Jouluradion nettikuuntelut kasvoivat räjähdysmäisesti. Jouluradiolla on sitoutunut kuuntelijakunta, joka viihtyy kanavalla pitkiä aikoja.
"Jouluradion pääkanavan keskimääräinen nettikuunteluaika audiopalveluiden kautta nousi viime kaudelta peräti 124 prosenttia. Kanavalla vietettiin aikaa lähes kaksi tuntia kerrallaan. Kaikkien nettikanavien osalta nousua oli myös sata prosenttia", Hartikainen sanoo.
Jouluradion oman kuulijakyselyn mukaan Jouluradio onnistui hyvin luomaan joulutunnelmaa. 80 prosenttia vastaajista oli tyytyväisiä pääkanavan musiikkiin. Kuulijakyselyyn vastasi lähes 660 ihmistä.
"Jouluradion kaikkien kanavien musiikkilistoja monipuolistettiin ja teemakanavia terävöitettiin. Kaikilla kanavilla soi paljon perinteisiä joululauluja, mutta kanavia maustetiin myös kappaleilla, joita kanavilla ei ole ennen kuultu. Kanavia viilattiin tasapainoisimmiksi, jotta kuuntelukokemus toimisi niin satunnaisille kuulijoille kuin pitkäaikaisille kuuntelijoille", Hartikainen sanoo.
Yksi Jouluradion keskeisistä tehtävistä on suomalaisen joulumusiikkikulttuurin vahvistaminen. Jouluradiossa kuultiin 1. adventtina uniikki pohjoissaamenkielinen Hoosiannan uudelleensävellys Hosanna, jonka toteutti Anna Näkkäläjärvi-Länsman eli Ánnámáret. Kappaleesta tehtiin myös musiikkivideo.
"Hosianna-versiolla haluttiin kunnioittaa Suomen alkuperäiskansaa, saamelaisia. Taidepop-sovitus sai lämpimän vastaanoton kuulijoissa ja katsojissa. Se kosketti monia ja keräsi runsaasti positiivista palautetta. Myös Pohjois-Suomen mediat noteerasivat sen laajasti", kertoo vastaava tuottaja Katri Ketola.
Toinen uutta joulumusiikkia nostattava avaus oli Jouluradion ja Aito Iskelmän järjestämä joululaulukilpailu, jossa haettiin nykypäivän kuulijoita puhuttelevia uusia joululauluja. Kilpailuun lähetettiin noin 50 ennen julkaisematonta kappaletta, ja lähes 3000 ääntä ratkaisi voittajaksi VP Kantolan esittämän Joulu joka toinen vuosi -kappaleen. Finaali oli tasainen, ja kilpailu saa jatkoa myös tänä vuonna.
4.2.2025 14.54