Kirkonkellot soivat rauhanpäivänä 21.9. muistutuksena rauhan ja kulttuuriperinnön merkityksestä

Yhteinen kirkonkellojen soitto on Kulttuuriperinnön eurooppalaisen teemavuoden tapahtuma. Siinä idean takana olevat saksalaisten kaupunkien liitto, Saksan evankelisen kirkon kulttuuritoimisto, Saksan katolisten Boniface-seura ja Saksan kulttuuriperintökomitea kutsuvat kaikkia kellojen omistajia soittamaan kellojaan Kansainvälisenä rauhanpäivänä perjantaina 21.9. Suomen aikaa kello 19.00.

Suomesta mukana jo yli 100 kirkkoa

Suomesta mukaan on ilmoittautunut jo yli 100 kirkkoa. Mukana on kirkkoja ympäri Suomen Porvoosta Pudasjärvelle ja Pyhämaalta Nurmekseen. Nokialta mukana ovat kaikki 5 kirkkoa. Päivittyvä lista Suomessa tapahtumaan osallistuvista kirkoista löytyy Kulttuuriperintövuoden verkkosivuilta.

”Mielestäni hienointa tässä tapahtumassa on, että kelloja soitetaan eri puolilla Eurooppaa samaan aikaan ja samasta syystä”, sanoo Kulttuuriperintövuoden projektipäällikkö Hanna Lämsä.

Myös äänimaisema on kulttuuriperintöä

Kirkonkellojen soittamisella on pitkät perinteet koko Euroopassa. Kellojen äänet ovat rytmittäneet sekä maallista että uskonnollista elämää: kellojen soittaminen kuuluu moniin seremonioihin, mutta soittamisella viestitään myös arkisesta ajankulumisesta. Kellojen äänet herättävät meissä monenlaisia muistoja ja niiden ääni on monille tärkeä.  Kellojen soittoon liittyvät tavat ja perinteet ovat osa sekä paikallista että eurooppalaista kulttuuriperintöä.

”Myös äänimaisema on osa kulttuuriperintöä ja vieläpä hyvin saavutettavaa. Toivon, että mahdollisimman moni yllättyy kellojen äänestä positiivisesti ja havahtuu pohtimaan, miksi kellot soivat juuri tänään – rauhanpäivänä iltaseitsemältä”, Lämsä sanoo.

”Seurakunnan kaikilla työaloilla kulttuuriperintöä voi hyödyntää yhteisöllisyyden vahvistamisessa”, sanoo Kirkkohallituksen kulttuuriperintöasiantuntija Saana Tammisto. ”Juuri tämän tyyppiset tapahtumat kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Onkin upeaa, että näin monessa seurakunnassa on lähdetty mukaan tapahtumaan!”

Kulttuuriperinnön eurooppalainen teemavuosi on Euroopan komission julistama teemavuosi. Sen tarkoituksena on herättää keskustelua kulttuuriperinnöstä ja sen merkityksestä sekä lisätä tietoisuutta kulttuuriperinnön yhteiskunnallisesta, erityisesti sen sosiaalisesta ja taloudellisesta, merkityksestä.

Tapahtuma näkyy sosiaalisessa mediassa tunnisteilla #EuropeForCulture #RingingTheBells #kulttuuriperintövuosi  #rauhanpäivä

2018-09-21 10:23:00.0