Kulmakivi täyttää 15 vuotta - synttärimarkkinat 24.10.2018

Kulmakivi on ollut 15 vuoden ajan seurakunnan lähetys- ja diakoniatyön vapaaehtoistyön keskus. Vapaaehtoiset ovat leiponeet, tehneet kädentaitotuotteita ja pitäneet kahvilaa auki suurella sydämellä.

Leena Valkama on ollut vapaaehtoisena seitsemän vuotta. Hänet pyysi mukaan vapaaehtoistyössä mukana ollut saman talon nainen. Leenan lapsenlapset olivat siinä vaiheessa jo niin isoja, että aikaa riitti myös muuhunkin toimintaan. Halu olla vanhempien ihmisten kanssa toteutuu Kulmakiven kahvilan vastuuvapaaehtoisen työssä. Leena haluaa kantaa vastuuta juuri seurakunnassa, koska tietää, että yksinäisiä vanhuksia ja lapsiperheitä autetaan hyvin seurakunnan kautta.

–      Jos heidän eteensä voin jotain tehdä, niin miksi en tekisi, kun on aikaa. Olen ollut esimiestyössä ja sosiaalisena ihmisenä haluan olla auttamassa. Jos olisin nuori, tekisin mielelläni työtä vanhusten parissa, Leena kertoo ajatuksistaan.

–      Kulmakiven näen tulevaisuudessa positiivisena kohtaamispaikkana, sillä tällaisia paikkoja tarvitaan aina. Tänne on helppo tulla ja voi tulla vaikka vain lukemaan päivän lehdet ja juttelemaan, Leena jatkaa.

Diakoniatyöntekijä Merja Heiniläkin kutsuu ihmisiä kohtaamaan toisiaan:

–      Kulmakivi on oiva paikka tavata ihmisiä esimerkiksi diakonian tapaamistunnilla maanantaisin. Sosiaalinen kanssakäyminen on ihmisen perusoikeus. Pienikin ystävällinen sananvaihto kohottaa mielialaa ja tekee hyvää itse kullekin.

–      Kohtaaminen voi tapahtua sosiaalisessa mediassakin. Nettineuvonnassa tiistaiaamupäivisin voi opetella käyttämään tietokonetta ja nettipiste on aukioloaikoina asiakkaiden käytössä, jatkaa Merja.

Tiistaisin on myös Liikutaan lempeästi-tuolijumppa ja joka toinen torstai Eläkeläisten kerho. Kulmakiven luovissa kirjoittajissa tuotetaan tekstejä. Säännöllisesti Kulmakivessä kokoontuu myös kirja- ja raamattupiiri. Torstaisin voi tavata pappeja. Kabinetin puolella on vaihtuvia taidenäyttelyitä.

Kulmakiven kautta välitettävä taloudellinen apu, ja avun antamisen kautta välittyvä toistemme kantaminen, on tärkeää.

–      Jokainen meistä voi olla vaikuttamassa pienten asioiden kautta, vaikkapa poikkeamalla Kulmakivessä kahvilla tai ostoksilla – toinen toisemme näkyviksi ja kuulluiksi tehden, kutsuu Merja mukaan auttamaan.

Uudet ja vanhat vastuunkantajat ovat lämpimästi tervetulleita mukaan. Kahvilassa, kädentaitajissa ja leipojissa on tilaa juuri sinulle. Vastuuta voi kantaa juuri sen verran kuin itse haluaa ja jaksaa. Yhteydenotot maarit.saarinen@evl.fi.

Syntymäpäivämarkkinat  24.10.2018

Klo 12 kirkkoherra Lauri Salmisen onnittelupuhe ja hartaus. Myyntipöydät aukeavat.

Klo 13 kanttori Minna Viinikainen musisoi ja laulattaa.

Klo 14 diakonian työalajohtaja Hannele Koiviston onnittelut ja yllätysvieras.

Klo 16 Viisikielisen lauluja Lätty-nuorten säestämänä.

Kakkukahvitarjoilu.

Kulmakiven lahjatoiveet: kahvia, teetä, sokeria, villa- ja puuvillalankaa yms.

Thu Oct 11 09:38:00 EEST 2018