Kirkko otti digiloikan viikossa koronaviruksen aiheuttamissa poikkeusoloissa - hartauselämä jatkuu

Kirkko otti digiloikan viikossa koronaviruksen aiheuttamissa poikkeusoloissa

Viime sunnuntaina 22.3. jumalanpalveluksia vietettiin ympäri Suomea ensimmäistä kertaa digitaalisesti ilman läsnä olevaa seurakuntaa. Digiloikan takana on valtioneuvoston poikkeusajan ohjeistus, että kaikki 10 henkilöä suuremmat kokoontumiset on peruttava sekä piispojen päätös, että jumalanpalvelukset toimitetaan toistaiseksi kirkoissa sanajumalanpalveluksina ja välitetään seurakuntalaisille verkon välityksellä.

Alle viikossa sadat seurakunnat ympäri maan selvittivät tekniset ratkaisut jumalanpalvelusten välittämiselle uudella tavalla. Striimauksia pystyy seuraamaan seurakuntien verkkosivujen tai Facebook-sivujen kautta. Näin myös Nokialla. Tässä linkki Nokian seurakunnan YouTube-kanavalle, jonne kaikki jumalanpalvelukset striimataan ja josta ne ovat muiden videoiden ohella myöhemmin katsottavissa.

Jumalanpalveluksilla oli tuhansia seuraajia

Ruutujen ääressä jumalanpalveluksia seurasivat tuhannet ihmiset. Muun muassa Helsingin tuomiokirkkoseurakunnassa suoraa lähetystä jumalanpalveluksen aikana katsottiin yhteensä 590 eri laitteella. Reilun vuorokauden aikana katselukerrat ovat nousseet yli tuhanteen. Nokian jumalanpalveluksen katsojaluku on 278.

”Vieläkin on hyvä mieli yhteisestä jumalanpalveluksesta, joka meille oli oikea jumalanpalvelus ja jossa koimme yhteyttä seurakunnan kanssa”, tuomiorovasti Marja Heltelä kertoo. Seurakuntalaiset olivat jo etukäteen kertoneet, että osallistuvat jumalanpalvelukseen kotoa käsin.

Kirkolla on määritelty tehtävä henkisen tuen antamisessa kriisiaikana. Jatkuva jumalanpalveluselämä on yksi keskeisempiä elementtejä, joilla kirkko pitää yllä jatkuvuutta sekä välittää sanomaa toivosta kattavasti ympäri Suomen.

Hartausohjelmat jatkuvat normaalisti televisiossa ja radiossa

Yle lähettää hartausohjelmia normaalisti poikkeustilanteessa. Lisäksi television jumalanpalveluslähetyksiä lisätään niin, että jokaisena sunnuntaina on mahdollisuus seurata jumalanpalvelusta tv:ssä.Yle Radio 1:ssa on aamu- ja iltahartaudet uusintoineen joka arkipäivä sekä lauantaisin. Sunnuntaisin on kaksi jumalanpalvelusta, muina juhlapyhinä yksi.

TV1:n ohjelmistossa on lauantaisin Pisara-hartaus, hiljaisella viikolla joka päivä maanantaista lauantaihin. Pisara ja jumalanpalvelus uusitaan tavallisesti maanantaisin.

Yle Vegan ohjelmistossa on ruotsinkieliset aamu- ja iltahartaudet. Radiojumalanpalvelus on kello 13.03 joka sunnuntai sekä kirkollisina juhlapyhinä.

”Hartausohjelmien ja jumalanpalvelusten vakiopaikkojen tärkeys Ylen ohjelmissa korostuu nykyisessä tilanteessa, jossa ei ole mahdollista kokoontua kirkoissa. Huomaamme miten tärkeä on, että hartaus- ja jumalanpalvelusohjelmat kuuluvat Ylen julkisen palvelun tehtäviin”, sanoo Lucas Snellman, vastaava tuottaja Ylen ruotsinkielisissä hartausohjelmissa.

Yle Fem lähettää tv-jumalanpalveluksia lähinnä jouluna, pääsiäisenä ja suurten kirkkopyhien yhteydessä. Jumalanpalveluksien lisäksi Areenassa on katsottavissa Himlaliv-sarja, jossa hengellisiä asioita pohditaan eri henkilöiden näkökulmista.

Hartausohjelmat vahvistavat toivoa

Sunnuntaina 29.3. kello 10 nähdään Yle TV1:ssä Oikeus toivoon -sanajumalanpalvelus Oulunkylän vanhasta kirkosta. Saarnan pitää Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo.

Samana päivänä Yle Fem-kanavalla nähdään kello 12 samasta kirkosta lähetettävä ruotsinkielinen jumalanpalvelus, jossa Porvoon piispa Bo-Göran Åstrand saarnaa.

Palmusunnuntain 5.4. tv-sanapalveluksen toteuttaa Jyväskylän seurakunta. Messun musiikissa ja rukouksissa kaikuvat kelttiläiset sävyt. Ohjelma lähetetään poikkeuksellisesti Mediapoliksesta Tampereen Tohlopista.

Tv-jumalanpalveluksia voi seurata myös Yle Areenassa. Samoin aamu- ja iltahartauksia sekä radiojumalanpalveluksia voi seurata Yle Areenassa kuten myös tv:n Pisara-hartausohjelmia.

Virtuaalikirkko tarjoaa jumalanpalveluksia ja musiikkitapahtumia verkossa. Livekirkossa on jumalanpalveluksia, hartauksia ja muuta hengellistä sisältöä. Myös selkokielisiä hartauksia on saatavilla verkossa. Kirkko Suomessa -Facebook-sivulla pidetään mm. kotisohvakirkkoja.

2020-03-25 10:11:00.0