Pääsiäinen 2024

Paastokalenteri

Vuoden 2024 pääsiäisen paastokalenterit löydät tämän linkin kautta.

Pääsiäisajan jumalanpalvelukset

Palmusunnuntai 24.3.

Palmusunnuntai on viimeinen sunnuntai ennen pääsiäistä. Jeesus ratsastaa Jerusalemiin ja kansa tervehtii häntä heiluttaen palmunoksia: ”Hoosianna, Herra, auta!” Meidän palmunoksinamme ovat pajunkissat, virpojat kulkevat ovilla. Riemuun sekoittuu kuitenkin jo surua, Kuningas ratsastaa kohti ristiä.

• Klo 10 messu Nokian kirkossa

Kiirastorstai 28.3.

Kiirastorstai on ehtoollisen asettamisen päivä. Jeesus pesee opetuslastensa jalat antaen näin mallin kristilliseen lähimmäisenrakkauteen. Ja sitten vietämme ehtoollista. Moni on mukana kiirastorstain ehtoollisella, vaikka muuten kävisi harvemminkin kirkossa. Kiirastorstain iltamessun lopuksi alttari puetaan mustaan väriin.

• Klo 14 ehtoolliskirkko Nokian kirkossa
  • Klo 17.30 ehtoolliskirkot Siuron ja Tottijärven kirkoissa
  • Klo 19 ehtoolliskirkot Nokian, Pinsiön ja Suoniemen kirkoissa

Pitkäperjantai 29.3.

Pitkäperjantaina me muistamme Jeesuksen kärsimystä ja ristinkuolemaa. Pitkäperjantai on ainoa päivä, jolloin kirkon väri on surun musta. Alttarilla on vain ristiinnaulitun kuva, krusifiksi, sekä viisi ruusua, jotka muistuttavat Jeesukseen lyödyistä haavoista. Pitkäperjantain virret veisataan ilman urkusäestystä eikä ehtoollista vietetä. Jumalanpalvelus on vuoden synkin, mutta vasta synkkyyttä vasten me voimme nähdä valon kirkkauden!

• Klo 15 sanajumalanpalvelus Nokian kirkossa

Hiljainen lauantai 30.3.

Pääsiäisyönä kaikkialla maailmassa kristityt kokoontuvat juhlimaan kuoleman voittamista. Pimeän yön keskellä valo kulkee kynttilästä kynttilään: Hauta on tyhjä, Kristus on voittanut kuoleman!

• Klo 23 pääsiäisyön messu Nokian kirkossa

Pääsiäinen 31.3.

Pääsiäinen on kirkkovuoden suurin juhla. Kristus on totisesti ylösnoussut! Kirkko on puettu valkoiseen juhlaväriin. Jos tulet kirkkoon kerran vuodessa, tule pääsiäisenä! Juhlaan on aihetta, kuolema on voitettu!

• Klo 10 messut Nokian, Siuron ja Tottijärven kirkoissa
  • Klo 13 messut Pinsiön ja Suoniemen kirkoissa

Toinen pääsiäispäivä 1.4.

Pääsiäisenä pysähdytään tyhjälle haudalle, toisena pääsiäispäivänä kerrotaan Ylösnousseen kohtaamisesta, alkaa matka eteenpäin arjessa rohkein mielin, kuoleman voittanut Herra on kanssamme.

• Klo 18 iltamessu Nokian kirkossa

Lisäksi

Pääsiäistapahtuma
Ke 20.3. Kulmakivessä klo 10–14. Arpajaiset, pääsiäisherkkuja ym.

Virvon varvon
La 23.3. Kulmakivessä klo 14–16 virpomaoksien tekoa. Halutessaan voi ottaa omat oksat mukaan. Lopuksi valmiit virpomaoksat siunataan.

Pappilan pääsiäinen
La 30.3. kaikenikäisten iloinen pääsiäistapahtuma Maatialan pappilassa klo 13–16. Makkaranpaistoa, pääsiäisaskartelua ja munajahti.