Ristiäiset eli kaste

Kasteen sakramentissa Jumala kutsuu kastettavan nimeltä omakseen ja hänestä tulee kirkon jäsen. Kaste voidaan toimittaa kaikenikäisille.

Kasteen järjestäminen lapselle

Kastetoimituksen järjestämisestä sovitaan seurakuntatoimistossa. Ennen ristiäisiä sovitaan papin kanssa käytännön järjestelyistä.

Yleisimmin lapsi kastetaan noin kolmen kuukauden kuluessa syntymästä. Ainakin toisen vanhemmista tulee kuulua luterilaiseen kirkkoon.

Seurakunnan toimistotalosta, Valkamankatu 2 A, voi lainata maksutta kastemekkoa.

Kasteen järjestäminen aikuiselle

Aikuinen kastettava, ota yhteyttä seurakuntatoimistoon.

Kastepaikka

Ristiäiset järjestetään kotona, kirkossa tai seurakunnan tiloissa. Kaste voidaan toimittaa messun yhteydessä koko seurakunnan läsnä ollessa. Lue lisää toimitusten ja tilojen varauksista.

YouTube-video
Vauva vanhemman käsillä.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä