Rippijuhlat eli konfirmaatio

Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Rippikoulu päättyy konfirmaatiomessuun, jossa konfirmoitava lausuu uskontunnustuksen yhdessä muun seurakunnan kanssa ja liittyy näin maailman kristittyjen ketjuun. Siunaamiseen osallistuvat nuoren omat kummit, aivan kuten kastetoimituksessa aikanaan.

Rippikouluun voivat osallistua kaikki, mutta konfirmaation edellytys on kaste ja kirkon jäsenyys.

Rippijuhlien järjestäminen

Rippijuhlat järjestetään kotona tai muussa tilassa. Kirkolliset toimitukset kirkoissa ovat maksuttomia, mutta seurakunnan tilasta juhlapaikkana peritään tilavuokra. Nokian seurakunnan jäsenille on erilaisia maksujärjestelyjä ja alennuksia, joista voi kysyä seurakuntatoimistostaLue lisää toimitusten ja tilojen varauksista.

Konfirmoitu saa oikeuden

• kirkollisen avioliittoon vihkimiseen
  • kummina toimimiselle
  • asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustoimiin 18-vuotiaana.
Konfirmaatiokulkue.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen