Apua ja tukea

Joskus voi tuntua siltä, että koulu ei innosta, kotona tulee riitaa ja ihmissuhteet ovat hankalia. Joskus voi olla paha olo, vaikka ei tietäisi syytä. Ikäviä asioita ei kannata hautoa: puhuminen, kirjoittaminen ja toisten ihmisten seura auttavat usein. Ja rukoillakin voi.

Työntekijällä on aikaa sinulle

Tuntuuko, että nyt pitäisi jonkun kanssa jutella? Voit ottaa yhteyttä kehen vain meistä työntekijöistä hyväksi katsomallasi välineellä. Voit vaikka soittaa, laittaa viestiä jollain välineellä tai ottaa hihasta kiinni koulun käytävällä tai nuortenillassa. Usein lyhyt juttutuokio järjestyy hyvinkin nopeasti. Voidaan keskustella tekstimuotoisesti tai ottaa videopuhelu. Pidempää henkilökohtaista keskustelua varten on hyvä varata erillinen aika.

Seurakunnan työntekijä on lain mukaisesti vaitiolovelvollinen kanssasi käsitellyistä asioista. Myös iloisissa asioissa voi ottaa yhteyttä.

Eri auttamiskanavia

Koululainen ja opiskelija voi lähestyä oman oppilaitoksen terveydenhoitajaa, koulukuraattoria, koulupsykologia tai oppilaitospappia. Yhteystiedot löydät helpoiten oppilaitoksesi kotisivuilta.

Nettitupu-palvelussa voit kirjoittaa aikuiselle.

Keskusteluapua tarjoaa myös Kirkon keskusteluapua -sivusto.

Vaikeissa akuuteissa tilanteissa, kuten itsetuhoisten ajatusten vaivatessa, on syytä hakeutua päivystykseen. Päivystysapu 116117 on hyvinvointialueiden yhteinen auttava sivusto, joka opastaa eteenpäin.

Rukoileminen

Rukoileminenkin voi auttaa ja tuoda lohtua. Jumalaa voit lähestyä millä sanoilla vain, mutta jos omat sanat tuntuvat pakenevan niin voit käyttää vaikkapa näitä sanoja.

Rukous

Jumala, minusta tuntuu kurjalta. Elämä ei mene niin kuin suunnittelin, olen yksinäinen ja eksyksissä. En oikein tiedä, mitä tehdä tai sanoa.

Jeesus, sinä kuljit ihmisen tietä. Sinä tiedät millaista on, kun suru tai kipu vaivaavat. Anna minulle voimia sanoittaa omaa tuskaani. Auta löytämään kuuntelija. Auta olemaan rehellinen.

Jumalan Pyhä Henki, Sinä joka teet uudeksi ja eläväksi. Auta minua katsomaan tulevaisuuteen toiveikkaasti. Luo minussa uutta rohkeutta elää elämääni.

Kiitos Taivaan Isä, että olet luvannut kuulla minua. Jään hyvien lupaustesi varaan. Tätä kaikkea rukoilen Jeesuksen nimessä. Aamen.