Konfirmaatiokulkue.

Nokian seurakunnan rippikoulut

Rippikoulu on seikkailu, jonka koet vain kerran. Riparilla Sinulla on mahdollisuus pohtia elämän suuria kysymyksiä yhdessä toisten nuorten kanssa.

Rippikoulut 2024

Ilmoittautumisaika vuoden 2024 rippikouluihin on päättynyt. Tieto ryhmäsijoituksista on lähetetty riparilaisille. Ohjaajat tiedottavat ryhmien tarkemmista aikatauluista alkuvuodesta. Kaikille riparilaisille yhteinen aloitusjumalanpalvelus pidetään Nokian kirkossa su 14.1. klo 18.

Jälki-ilmoitautumisissa, ryhmävaihdoissa, peruutuksissa ja kaikissa muissakin rippikouluun liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä rippikoulutyöstä vastaavaan pappiin Lassi Peurakoskeen. Nokialaisten, jotka käyvät rippikoulunsa jossakin muualla kuin kotiseurakunnassaan, pitää ennen vuodenvaihdetta sopia seurakuntayhteysjakson järjestelyistä Lassin kanssa.

Vuoden 2024 rippikouluesite näköisversiona tai saavutettavana versiona

Olemme koonneet rippikoululaisten huoltajille tietopaketin rippikoulusta. Voit ladata sen näköisversiona tai saavutettavana verisona

Kuka voi tulla rippikouluun?

Vuonna 2024 rippikoulun käyvät ovat syntyneet vuonna 2009 tai aiemmin. Jos olet rippikouluvuotesi alussa vasta seiskaluokalla, suosittelemme että tulet rippikouluun vasta ensi vuonna oman kouluikäluokkasi mukana. Ei haittaa, vaikka et olisi kirkon jäsen, rippikoulun voi silti käydä. Jos sinua ei ole kastettu, sinut voidaan rippikoulun aikana vanhempien suostumuksella kastaa ja silloin voit osallistua myös konfirmaatioon.

Mitä maksaa?

Urhatussa järjestettävät rippikoululeirit maksavat Nokian seurakunnan jäsenille 135 €, Pääsiäisripari 98 € ja Pyöräilyripari 236 €. Kaupunkiriparit ovat maksuttomia.

Muiden seurakuntien jäsenille ja kirkkoon kuulumattomille leirimaksut ovat Urhatun ripari 225 €, Pääsiäisripari 156 € ja Pyöräilyripari 344 €.

Rippikoulut järjestetään pääosin kirkollisverovaroin. Huoltajilta perittävä maksu kattaa osan rippikoululaisen ruoka- ja majoituskuluista. Kaikki muu: opetus, hyvä seura, vapaa-ajan toiminnot, Raamattu, oppikirja ja muut materiaalit, ovat rippikoululaiselle ilmaisia. Rippikoulumaksuun on mahdollista hakea huojennusta. Ota tarvittaessa yhteyttä Hannele Koivistoon (050 4307173 tai hannele.koivisto@evl.fi).

Mitä rippikoulussa tehdään?

Rippikoulu on olemassa nuorta varten.

Riparilla annetaan nuorille aikaa ja tilaa etsiä vastauksia oman elämänsä kysymyksiin. Yhdessä muiden rippikoululaisten, isosten ja seurakunnan työntekijöiden kanssa pohditaan isoja asioita, jotka liittyvät muun muassa elämänarvoihin, uskoon, Jumalaan, ihmissuhteisiin, seksuaalisuuteen, perheeseen, kirkkoon, ympäristökysymyksiin, vastuuseen ja oikeudenmukaisuuteen. Hiljentymällä yhdessä jumalanpalveluksiin ja hartauksiin sekä lukemalla Raamattua kuunnellaan mitä Jumalalla on meille sanottavana.

Olennainen osa rippikoulua on iloinen yhdessäolo niin opiskellessa kuin vapaa-ajallakin. Päivittäin varataan aikaa myös ulkoilulle, pelailulle, laulamiselle, leikkimiselle ja kavereiden kanssa hengailulle.

Vaikka suurin osa rippikoulun opetuksesta pidetäänkin leirillä tai kaupunkijaksolla, alkavat kaikki rippikoulut kuitenkin jo talvella, viimeistään sunnuntaina 14.1.2024 kaikille rippikoululaisille yhteisessä aloitusjumalanpalveluksessa Nokian kirkossa. Kevään aikana kokoonnutaan noin kerran kuukaudessa. Näissä kokoontumisissa tutustutaan ryhmään ja seurakunnan toimintaan sekä pidetään jonkin verran jo oppitunteja. Ennakkotapaamiset kuuluvat rippikouluun ja ovat siksi pakollisia.

Miten ilmoittaudutaan?

Rippikouluihin ilmoittaudutaan sähköisellä lomakkeella. Täytä lomake yhdessä huoltajasi kanssa tällä sivulla olevien ilmoittautumisohjeiden mukaan. Jos ilmoittautuminen sähköisen lomakkeen kautta ei ole mahdollista, niin ota yhteyttä rippikoulutyöstä vastaavaan pappiin. Ilmoittautuminen saadaan kyllä hoidettua.

Ilmoittautuminen on käynnissä 5.11. saakka. Ryhmäjaot tehdään ilmoittautumisajan päätyttyä. Saat tiedon rippikoulupaikastasi sähköpostilla jouluun mennessä. Rippikoulujen ohjaajat tiedottavat ryhmien omista aikatauluista tarkemmin alkuvuodesta. Jälki-ilmoittautumiset, peruutukset ja ryhmävaihdot hoitaa rippikoulutyöstä vastaava pappi.

Lisätietoja voit kysyä rippikouluista vastaavalta papilta:

Lassi Peurakoski
lassi.peurakoski@evl.fi