Tarkennuksia Nokian Korkeemäenkadulla sijaitsevan Seurakuntakeskuksen tontin vaiheisiin

Seurakuntakeskuksen tontin kartta.

Seurakuntakeskuksen tonttina tunnettu kokonaisuus on muodostunut useista ostetuista tonteista.

Nokian seurakunnan arkistoista löytyvien lähteiden (kirkkovaltuuston ja kirkkoneuvoston pöytäkirjat, arkistoidut kauppakirjat) mukaan seurakunnan omistama tontti Korkeemäenkadulla on muodostettu kahdeksasta eri osasta, jotka on ostettu eri aikoina vuosien 1948–1969 aikana.

Vuonna 1948 Nokian seurakunta on ostanut huutokaupalla herastuomari, kirkonisäntä Emil Koivurinnan perikunnalta noin 133 m2 suuruisen maa-alan.

Vuonna 1968 seurakunta on ostanut Oy Nokia Ab:lta kolme erillistä maa-alaa ja Nokian kauppalalta kaksi maa-alaa.

Näiden lisäksi yksityishenkilöiltä on ostettu vuosina 1968–1969 kolme erillistä maa-alaa.

Ostetuista toisiinsa liittyvistä maa-alueista on muodostettu nykyisin Seurakuntakeskuksen tonttina tunnettu kokonaisuus.

2022-03-31 12:04:03.0