Piispa Repo: Kristillinen kirkko elää ja hengittää vapaudessa

Piispa Matti Repo puhuu mikrofoniin.

Piispa Matti Repo.

Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo saarnasi kirkolliskokouksen avausmessussa Maarian kirkossa 3.5.2022. Hänen saarnansa perustui Johanneksen evankeliumiin (10: 1–10). Evankeliumissa Jeesus esitti opetuslapsille vertauksen paimenesta ja portista.

Jeesus vertaisi itseään evankeliumissa lampaiden porttiin:

Totisesti, totisesti: minä olen lampaiden portti. Ne, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat kaikki olleet varkaita ja rosvoja, eivätkä lampaat ole kuunnelleet heitä. Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen. Varas tulee vain varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän.

Piispa Repo sanoi, etteivät ihmiset ole missään täysin turvassa omassa aitauksessaan, yhtä vähän kuin lammaskatras on kokonaan suojattu kutsumattomilta vierailta.

Ukrainan uutiskuvissa näemme, että aseiden kanssa sisään tunkeutuva hyökkääjä on todellakin tullut vain varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan, kuten Jeesus lammastarhan varkaasta sanoi. Kaikkia näitä kolmea on sota merkinnyt.

Piispa Repo korosti, että pelastus on elämän saamista, aivan kuten lampaalle merkitsee elämää, että se saa syödä ja liikkua vapaasti laitumella.

Eikö pelastus Kristuksen yhteydessä myös merkitse vapautta? Kristillinen kirkko elää ja hengittää vapaudessa. Vaikka sillä on ahdistuksia ja vaaroja, ja vaikka varkaita pyrkii sitä kiusaamaan, sen elämä ei ole pelkoa ja piinaa, vaan luottamusta Jumalaan uskossa, toivossa ja rakkaudessa.

Hyvä Paimen kutsuu omiaan nimeltä. Kirkolliskokoukseen on jokainen päättäjä tullut kutsun perusteella ja esittämällä omalle nimelleen kirjoitetun valtakirjan. Kristus on kutsunut vapauteen. Uskossa häneen meillä on myös keskinäinen yhteys, niin kuin on hänellä Jumalan Poikana taivaallisen Isän kanssa.

Piispa Matti Revon saarna kokonaisuudessaan.

Kirkolliskokousviikkoa voi seurata verkossa.

2022-05-03 10:31:22.0