Kirkkoneuvostolle esitetään ehdotus kiinteistöstrategiaksi

Seurakunnan kiinteistöjen ohjausryhmä on tehnyt oman esityksensä seurakunnan rakennusten tulevaisuudesta eli kiinteistöstrategiasta. Strategia menee päätettäväksi 26.10. kirkkoneuvostoon, joka tekee asiasta esityksen marraskuussa kokoontuvalle kirkkovaltuustolle.

Esityksessä esitetään ensinnäkin seurakuntatilan rakennuttamista Korkeemäenkadun kiinteistölle. Kyse ei ole samasta ehdotuksesta, joka on jo kertaalleen ollut käsittelyssä. Nyt vaihtoehto perustuu sille, että kiinteistö vuokrataan kilpailutuksen jälkeen rakennuttajalle, joka rakentaa kiinteistölle asuinkerrostaloja. Kulmatalon (Maununkatu, Korkeemäenkatu) kulmaukseen tulevan asuinkerrostalon alakerroksiin tulisivat seurakuntatilat. Koska kyseessä on kilpailutettava hanke, on seurakunnan mahdollista vaikuttaa rakennuksen ulkonäköön sekä seurakunnan tilojen toimivuuteen.

Esitys tarkoittaisi sitä, että Yrittäjäkadun hankkeesta luovuttaisiin. Samalla luovuttaisiin diakonian käyttämästä Vastamajasta sekä seurakunnan toimistotalosta Valkamankadulla. Edelleen Kahvila-Puoti Kulmakivelle rakennettaisiin uudet tilat tulevaan seurakuntatilaan.

Merkittävä peruste ratkaisun puolesta on rakentamisen hinta ja rakentamisen elinkaariajattelu. Seurakunnan tulevaisuuden kannalta ei ole järkevää investoida seurakuntataloon, josta koituisi merkittävät käyttökulut ja jonka muunneltavuus tai realisointi myöhemmin olisi hankalaa. Seurakunnan väkiluku ei enää kasva ja seurakunnan laskiessa veroprosenttia tulevana vuonna, ei merkittäviin lainanhoitokuluhin ole varaa.

Uuden seurakuntatilan lisäksi ehdotetaan Tottijärven ja Linnavuoren seurakuntataloista luopumista. Molemmissa on merkittävää korjausvelkaa ja esimerkiksi öljylämmityksestä olisi luovuttava. Toiminnalle lähdetään heti etsimään korvaavia tiloja. Linnavuoren korjausvelka on noin 500 000 € ja Tottijärven 85 000 €. Luvuissa ei vielä ole kustannuksia maalämpöön siirtymisestä.

Tehtävät päätökset eivät tule olemaan helppoja. Ei ole helppo luopua tiloista ja seurakuntatilan rakentaminen seurakuntatalon sijasta voi tuntua ajatuksena vieraalta. Uskomme, että tämä vastuullinen ratkaisu turvaa seurakunnan taloudellista ja toiminnallista tulevaisuutta parhaiten.

Kiinteistöstrategian päivitystarpeeseen ovat vaikuttaneet seuraavat seikat:

- Rakentamisen hinnan muutokset

- Energian hinnan muutokset

- Kirkollisveroprosentin lasku 1,6 -> 1,5 %. Tämän vaikutus on noin 200 000 € vuodessa

- Rakennusten elinkaariajattelu. Rakennuksille on ajateltava käyttömahdollisuus myös silloin jos seurakunta ei enää tarvitse sitä.

- Seurakunnalla on joka tapauksessa merkittävä vastuu olemassa olevasta historiallisesta rakennuskannasta

- Seurakunnan jäsenkehitys

Neuvostolle Nokian seurakunnan rakennusten tulevaisuudesta. (kiinteistöstrategia)

https://sway.office.com/EugYlOwFWSTlerpB?ref=LinkLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tiekartta uudelle seurakuntatalolle (eri ratkaisuvaihtoehdot)

https://sway.office.com/Lg3NGjEyYj8vQwdd?ref=LinkLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuva on havainnekuva, jossa ei näy rakennuksen ulkonäkö. Se suunnitellaan myöhemmässä vaiheessa.

2022-10-12 15:35:00.0