Kirkkoneuvosto esittää seurakuntatilan rakentamista Korkeemäenkadulle

Keskiviikkona 26.10.2022 kokoontunut kirkkoneuvosto esittää seurakuntatilan rakennuttamista Korkeemäenkadulle esitellyn ehdotuksen mukaisesti. Kirkkovaltuusto kokoontuu päättämään asiasta 16.11.2022. Valtuuston kokous on julkinen, eli seurakuntalaiset voivat tulla seuraamaan kokousta.

Tottijärven seurakuntatalon osalta neuvosto esittää, että talo poistetaan kiinteistöstrategian Luovutaan-osasta ja sen käyttöä ja kuntoa seurataan vuoden 2025 loppuun asti. Tuolloin tehdään uusi arvio rakennuksen jatkosta. Päätöksessä kuuluu vahvasti tottijärveläisiltä tullut palaute, joka on nyt kuultu. Keskustelua jatketaan ja pohditaan yhdessä rakennuksen käyttöä ja käytön kehittämistä.

Linnavuoren seurakuntatalon osalta korjauskustannukset katsottiin ylitsepääsemättömäksi asiaksi. Puolen miljoonan korjausvelka pakottaa seurakuntaa etsimään korvaavaa tilaa Linnavuoresta. Lähtökohta on se, että toiminnot jatkuisivat uudessa tilassa.

– Kiitos seurakuntalaisille aktiivisesta osallistumisesta keskusteluun. Keskustelu on ollut arvostavaa, ratkaisuja hakevaa ja kunnioittavaa. Päätöksenteossa näkyy, että seurakuntalaisuudella on merkitystä, kertoo vt. kirkkoherra Mikko Sulander.

Kirkkoherranvaali

Neuvosto esittää valtuustolle yksimielisesti, että uusi kirkkoherra valittaisiin nk. välillisellä vaalilla. Tämä tarkoittaa, että kirkkovaltuusto valitsee kirkkoherran. Aikataulullisesti tämä tarkoittaisi sitä, että virka tulisi auki 15.12.2022 ja valtuusto valitsisi kirkkoherran 21.2.2023. Uusi kirkkoherra aloittaisi mahdollisuuksien mukaan 1.5.2023.

Neuvosto katsoi, että kirkkoherran valinta on ensi sijassa rekrytointi, jolloin paremmin voidaan arvioida hakijan soveltuvuutta tehtävään. Seurakuntavaaleissa seurakuntalaiset voivat syksyllä vaikuttaa siihen, mikä joukko kirkkoherran valitsee.

Kirkkoherranvaalia varten valmistellaan rekryvideota, jossa uutta kirkkoherraa on houkuttelemassa Nokian seurakuntanuori Eero Lähdesmäki.

Vuoden 2023 talousarvio

Talousarviossa on pyritty tarkkuuteen ja arvioitu kustannukset nyt nähtävissä olevalla tarkkuudella. Talousarviossa ei ole varauduttu erityisesti yllätyksiin eikä esimerkiksi sijaistuksiin. Budjetti on siitä huolimatta noin 453 000 € alijäämäinen. Tilanne ei ole vielä huolestuttava ja alijäämää tullaan kuromaan umpeen tulevina vuosina. Investointeja esitetään vuodelle 2023 noin 1 500 000 € josta merkittävin panostus on Urhatun LVI-muutostyö. Urhatun lämmitysjärjestelmä on tällä hetkellä suora sähkölämmitys.

– Ilahduin keskustelusta, jota Nokialla pystyttiin nyt käymään. Miljoonista puhuttaessa on perusteellinen keskustelu ensiarvoisen tärkeää. Hankalistakin asioista voidaan keskustella rakentavasti, toteaa seurakunnan talousjohtaja Taina Tuohimaa.

2022-10-27 16:21:00.0