Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkaa huomenna 8.11.

vaalit_lisäys.jpg

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys järjestetään 8.−12.11.2022. Ennakkoäänestyspaikat löytyvät seurakunnan verkkosivustolta sekä valtakunnalliselta vaalisivustolta seurakuntavaalit.fi.

Äänioikeutettu voi äänestää kaikissa ennakkoäänestyspaikoissa riippumatta siitä, missä seurakunnassa hän on kirjoilla. Äänestäjän on todistettava henkilöllisyytensä. Äänioikeutettuja ovat kaikki 16 vuotta täyttäneet evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet.

Varsinaisena vaalipäivänä 20.11. voi äänestää ainoastaan oman seurakunnan nimeämässä äänestyspaikassa.

Verkkosivustolta ja vaalikoneesta löytyvät tiedot ehdokkaista

Seurakuntavaaleissa on käytössä valtakunnallinen vaalikone, joka auttaa äänestäjiä ehdokasvalinnassa. Vaalikoneeseen on vastannut reilusti yli puolet ehdolla olevista. Vaalikone löytyy seurakunnan verkkosivustolta ja seurakuntavaalit.fi-sivustolta. Valitsijayhdistyksiin ja ehdokkaisiin voi tutustua seurakunnan verkkosivustolla.

Vaalikeräys

Seurakuntavaalien yhteydessä järjestetään seurakuntavaalikeräys. Keräys toteutetaan yhteistyössä Kirkon Ulkomaanavun, Kirkkopalvelujen Kotimaanavun, Suomen Lähetysseuran ja Suomen Pipliaseuran kanssa. Varoja kerätään konfliktien ja kriisien uhrien tukemiseen kansainvälisesti ja Suomessa.

Seurakuntavaalit näkyvät sosiaalisessa mediassa #seurakuntavaalit.

2022-11-07 11:10:00.0