Kirkkoneuvosto ei nähnyt perusteita Pispan korvausvaatimukselle

Nokian seurakunnan kirkkoneuvosto käsitteli 7.12. kokouksessaan Heli Pispan seurakunnalle toimittamaa asiakirjaa, jossa tämä vaati seurakunnalta korvausta sopimusrikkomuksesta. Pispan mukaan seurakunta olisi rikkonut sovintosopimusta, jonka seurakunta ja Pispa solmivat keväällä 2021 ja jossa osapuolet sopivat virkasuhteen päättämisestä. Sopimusta olisi Pispan mukaan rikottu, koska seurakunta teki poliisille Pispasta toukokuussa 2021 tutkintapyynnön. Poliisi aloitti esitutkinnan, mutta asiassa ei lopulta todettu tapahtuneen rikosta.

Ei perusteita korvaukselle

Kirkkoneuvoston oli yksimielisesti sitä mieltä, ettei Pispan vaatimus perusta vahingonkorvaus- tai mitään muuta maksuvelvollisuutta.

Seurakunnan talousjohtajan Taina Tuohimaan mukaan Pispan tulkinta sopimuksesta on virheellinen. Tutkintapyynnön tekeminen ei voi perustaa maksuvelvollisuutta tämän sopimuksen perusteella.

"Sopimusehto, joka estäisi tutkintapyynnön tekemisen, ei ole yksinkertaisesti pätevä", kertoo seurakunnan talousjohtaja Taina Tuohimaa.

Virheellinen väittämä asian julkisuudesta

Kirkkoherra Mikko Sulander oikoo asiassa esitettyä väitettä. Pispan julkisuudessa esittämä väite, että asia tuotiin julkisuuteen ilman neuvoston käsittelyä, on väärä.

"Asiakirjojen julkisuus on lailla määrätty, ei neuvoston päätös. Viranhaltija joutuu ottamaan nämä asiat huomioon viran puolesta. Lisäksi Pispaa informoitiin asiasta etukäteen", toteaa Sulander.

Sulander korostaa, että seurakunnan toiminta perustuu lakiin eikä sitä voi sopimuksella kiertää.

"Se, että sopimus tuodaan julkisuuteen, ei ole sopimuksen rikkomista vaan lain noudattamista", jatkaa Sulander.

Aika siirtyä eteenpäin

Sekä Sulander että Tuohimaa toivovat asian käsittelyn päättyvän tähän.

"Jo menneeksi luulemamme asian esille ottaminen on palauttanut työyhteisössä mieleen vaiheita, joista olimme jo ajatelleet siirtyä eteenpäin", kertoo Sulander.

Thu Dec 08 12:46:00 EET 2022