Kirkon tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinto luovutettiin Irja Askolalle

Irja_Askola.jpg

Piispa emerita Irja Askola, arkkipiispa Tapio Luoma ja Kirkkohallituksen kansliapäällikkö Pekka Huokuna.

Piispa emerita Irja Askolalle luovutettiin kirkon tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinto kutsuvierastilaisuudessa 13.12.2022.

Kirkon tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinnon perusteissa korostettiin erityisesti Irja Askolan työtä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen hänen koko työuransa ajan. Askolan koko elämäntyö on edistänyt inhimillisyyttä ja ihmisen arvon kunnioittamista.

Arkkipiispa Tapio Luoma totesi palkintoa luovuttaessaan, että Irja Askolan valinta piispaksi vuonna 2010 on ollut kauaskantoinen tapahtuma Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa ja laajemmin suomalaisessa yhteiskunnassa.

”Irja Askola on tehnyt uransa aikana pitkäjänteistä ja tinkimätöntä työtä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi kirkossa ja koko yhteiskunnassa”, arkkipiispa totesi.

Arkkipiispa muistutti, että vähintään yhtä merkittävää kuin rooli ensimmäisenä naispuolisena piispana tai johdonmukainen työ tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi on ollut se, miten Irja Askola on tätä kaikkea toteuttanut.

”Puheesi sovinnon ja erimielisyyden etiikan merkityksestä ovat saaneet vahvistusta siitä, että olet esittänyt asiasi persoonallesi uskollisena toisellakin tavalla ajattelevia kunnioittaen. Jumalan rakkaus ja armo ovat oman elämäsi perustuksia, ja niiden voimaannuttava merkitys on tullut Sinun kauttasi tärkeäksi suurelle joukolle suomalaisia”, totesi arkkipiispa Irja Askolalle.

”Tasavertaisuus- ja yhdenvertaisuustyötä ei tehdä yksin”, kiitti Irja Askola verkostojaan palkinnon vastaanotettuaan. ”Mikään muutos ja oikeudenmukaisuustyö ei ole soolotyötä. Muutokseen tarvitaan ihmisiä. Joskus myös niistä, jotka ovat eri mieltä.”

”Kirkolla on vahvat voimavarat edistää tasa-arvoa. Sillä on sananvalta, rukouksen valta ja esikuvallisuuden valta olla niitä, jotka toiminnassaan, teoissaan ja sanoissaan tekevät totta siitä, että tasa-arvoinen kohtelu nousee kristillisen sanoman pohjalta. Otammeko me tämän tehtävän todesta – käytännössä, puheissamme, ratkaisuissamme? Miten se vaikuttaa meidän päätöksentekoomme, sananvalintoihimme?” Irja Askola kysyi.

Piispa emerita lahjoitti 5 000 euron suuruisen rahapalkinnon Naisten Pankille. Naisten Pankin tapa tukea naisia ammattiin ja yrittäjyyteen, jotta heillä itsellään on avaimet oman elämänsä hallintaan, on tehnyt häneen vaikutuksen.

Kirkon tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinto on syntynyt osana 100 tasa-arvotekoa -hanketta, jolla juhlistettiin satavuotiasta Suomea vuonna 2017. Vuonna 2022 palkinnon nimeä ja myöntämisperusteita uudistettiin nostaen yhdenvertaisuuden teema paremmin esille. Kirkon tasa-arvopalkinnon uudeksi nimeksi tuli Kirkon tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinto.

2022-12-14 09:52:59.0