​​​​​​​Anna-Mari Kaskiselle Kirkon kulttuuripalkinto 2022

anna-mari-kaskinen.jpg

Anna-Mari Kaskinen. Kuva Timo-Pekka Kaskinen.

Vuoden 2022 Kirkon kulttuuripalkinnon saa elämäntyöstään kirjailija, runoilija, sanoittaja ja käsikirjoittaja Anna-Mari Kaskinen. Palkintoperusteissa kiitetään Anna-Mari Kaskisen kirjallista tuotantoa, joka on kristillisen kulttuurin alueella poikkeuksellisen laaja ja monipuolinen.

Kaskisen tekstien todetaan olleen muodostamassa viime vuosikymmeninä suosittujen uusien hengellisten laulujen ja virsien ydintä. Pelkästään virsikirjassa ja sen lisävihkossa on Kaskisen tekstejä 34 virressä. Osasta Kaskisen tekstejä, kuten virrestä 517 Herra kädelläsi on muodostunut rakkaita, monen sukupolven tuntemia klassikkoja. Myös ruotsinkielisen virsikirjan lisävihkoon on käännetty neljä Kaskisen virttä, samoin Ruotsin kirkon virsikirjaan.

Perusteissa todetaan, että Kaskisen laulutekstejä löytyy lukuisista hengellisistä laulukirjoista, joita käytetään myös ekumeenisesti. Kaskisen Mukulamessu ja Mukulalaulut sekä hänen sanoittamansa Afrikkalainen gospelmessu ovat uudistaneet ja jättäneet pysyvän jäljen seurakunnissa tapahtuvaan toimintaan.

”Anna-Mari Kaskinen on julkaissut runsaasti runoteoksia ja romaaneja sekä muita kirjallisia teoksia. Tuotannon laajuutta kuvaa hyvin kansalliskirjaston tietokantahaun perusteella hänen teoksikseen löytyvät yli 4 000 nimekettä. Erityinen piirre hänen tuotannossaan on sen ihmisen koko elämänkaaren huomioiva luonne. Erityisesti lapsille suunnattu korkeatasoinen kristillinen kulttuuri on hänen tuotannossaan pysyvä piirre, joka ansaitsee erityisen kiitoksen.”

Palkinnonjakotilaisuus on laskiaistiistaina 21.2.2023 Kirkkohallituksen täysistunnon jälkeen, jolloin arkkipiispa Tapio Luoma luovuttaa palkinnon Kaskiselle.

Kirkkohallitus myöntää vuosittain Kirkon kulttuuripalkinnon kristillisen sanoman kannalta merkityksellisestä esittävästä taiteellisesta toiminnasta ja kulttuuriteosta. Palkinnon arvo on 6 000 euroa. Palkintoa on jaettu vuodesta 1992. Palkinto myönnetään kirkkohallituksen täysistunnon nimeämän työryhmän esityksestä. Vuoden 2021 palkinnon sai kirjailija Pirkko Saisio teoksesta Passio.

Wed Dec 21 09:03:31 EET 2022