Kirkonkellot soivat tukea Ukrainalle hyökkäyssodan syttymisen vuosipäivänä | Nokian kirkko valaistaan Ukrainan lipun värein

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat kehottavat seurakuntia soittamaan kirkoissa rauhankelloja Ukrainalle symbolisen tuen ilmauksena hyökkäyssodan syttymisen vuosipäivänä 24.2.2023 klo 12. Piispat korostavat Ukrainan tarvitsevan kaiken mahdollisen avun ja tuen vaikeassa tilanteessa.

Nokian seurakunnassa kellot soivat Nokian kirkossa sekä kyläkirkoista Siurossa. Muissa kirkoissa kellojen soitto ei ole tällä hetkellä mahdollista, sillä hyökkäyssota on vaikeuttanut korjaustarvikkeiden saatavuutta. Tuen ilmauksena Nokian kirkko myös valaistaan Ukrainan lipun värein 24.–26.2.2023.

Nokian seurakunta on aiemminkin osallistunut vastaaviin tuen ilmauksiin. Aleppon kellot kaikuivat Nokialla.

"Olemme ilman muuta mukana tässä tärkeässä tuen ilmaisussa. Nokian kirkko on upealla paikalla ja ajattelen, että valaisemalla sen Ukrainan lipun värein sini-keltaiseksi, voimme sekä äänen että kuvan avulla ilmaista tukemme ja toiveemme rauhasta", sanoo seurakunnan vt. kirkkoherra Mikko Sulander.

Rukousta, musiikkia ja kätten työtä

Nokian seurakunnan jumalanpalveluksissa ja hartauksissa on rukoiltu ja rukoillaan Ukrainan, ukrainalaisten ja maailman rauhan puolesta. Seuraavat Rukoushetket rauhan puolesta vietetään kellojen soiton yhteydessä Nokian kirkossa klo 12 ja Nokian kirkon portailla klo 19, jolloin sytytetään valaistus. Illan tilaisuudessa esiintyy Gospelkuoro Sarastus.

"Olemme tukemassa Ukrainan kansaa ja rukoilemassa rauhaa koko maailmaan. Seurakunta on myös järjestänyt keväällä ja syksyllä 2022 tukikonsertit Ukrainan sodan uhrien auttamiseksi. Konserttien tuotto, yhteensä yli 13 000 euroa, on toimitettu Kirkon Ulkomaanavun kautta ukrainalaisten auttamiseen. Kaikkiaan seurakunnasta lähti vuoden 2022 aikana avustusta Ukrainaan 15 133 euroa", kertoo seurakunnan johtava kappalainen Timo Uotila.

Ihmiset ovat löytäneet erilaisia tapoja auttaa ukrainalaisia. Yksi tapa on valmistaa ns. juoksuhautakynttilöitä. Kerätään käytettyjä kynttilöitä, niiden jäämät sulatetaan ja niistä tehdään isompia ja kestävämpiä kynttilälyhtyjä. Kynttilöitä toimitetaan niin sotilaille juoksuhautoihin kuin kotitalouksiin, joissa ei ole sähköä.

Entinen nokialainen, nykyisin Mouhijärvellä asuva Paula Maunumäki valmistaa tällaisia kynttilöitä. Vuoden vaihteessa hän sai Nokian hautausmailta kerättyjä kynttilän jäämiä, joista hän on valmistanut jo lähes sata juoksuhautakynttilää.

"Juoksuhautakynttilöiden teko jatkuu. Hautausmaan toimistolta luvattiinkin ilmoittaa, kun lisää jäämiä on noudettavissa."

Juoksuhautakynttilät.

Kaiken kokoiset peltipurkit sopivat juoksuhautakynttilöiden valmistukseen. Netistä löytyy teko-ohjeita, esimerkki video-ohjeesta. Kuvat: Paula Maunumäki.

Tampereen ukrainalaisten yhdistys ottaa vastaan juoksuhautakynttilöitä sekä muuta apua (ei vaatteita siviileille) ja toimittavat avun luotettaville tahoille Ukrainassa, muun muassa suoraan armeijalle. Lisätietoa yhdistyksen Facebook-sivulta.

2023-02-17 12:22:26.0