Virsikirja.fi-sivusto on jokaisesta taskusta löytyvä virsien tietopankki

Nuotteja, nuottiavain ja teksti: virsikirja.fi.

Monissa juhlissa lauletaan Suvivirsi. Sanoilla ”Jo joutui armas aika ja suvi suloinen” alkava virsi löytyy virsikirjasta numeron 571 kohdalta. Mutta tiesitkö, että emme tiedä varmasti, kuka virren on alun perin sanoittanut?

Suvivirren ja kaikkien muidenkin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon virsien tarinat löytyvät virsikirja.fi-sivustolta. Sivustolta löytyy virsiehdotuksia elämän suuriin juhliin: ristiäisiin, häihin ja hautajaisiin. Sinne on myös koottu virsiä erilaisin teemoihin, kuten kriisi, toivo ja luonto.

Virsikirja.fi on ollut hyvin suosittu, viime vuonna sivusto keräsi yli 2 800 000 katselukertaa. Virsien sanojen lisäksi sivustolta löytyy taustatarina jokaisesta virrestä sekä äänitteet, joista voi kuunnella kyseisen virren ensimmäisen säkeistön laulettuna ja soitettuna. Uusimmista virsistä eli numeroista 901–979 on yhteistyössä Yleisradion kanssa tehty audiotiedostot, joissa muun muassa Aili Ikonen, Johanna Iivanainen, Hannu Lepola, Kamarikuoro Kaamos, Tapiolan kamarikuoro ja Make Perttilä esittävät kyseiset virret.

Suvivirsi kajahtaa myös jumalanpalveluksissa. Monissa seurakunnissa vietetään Suvivirren sunnuntaita joko 28.5. tai 4.6. Myös omat tutut tai vaikkapa taloyhtiön väen voi koota omalle pihalle ja kajauttaa Suvivirren koko komeudessaan – kaikki kuusi säkeistöä. Sanathan löytyvät jokaisen kännykästä, tuolta virsikirja.fi-sivustolta.

Nokialla vietetään Suvivirren sunnuntaina 28.5. Soi suvi suloinen -yhteislaulutilaisuus keväisiä ja kesäisiä virsiä ja lauluja laulaen Nokian kirkossa klo 18. Kanttorit Karo Suopuro ja Maarit Kujanpää vetävät tilaisuuden.

Maarit Kujanpää
Maarit Kujanpää