Kirkkovaltuusto päätti uudistuksista

Kirkkovaltuuston kokous Nokian kirkossa.

Nokian seurakunnan kirkkovaltuusto kokoontui Nokian kirkossa keskiviikkona 22.11.2023. Esityslistalla oli muun muassa uusi hallintosääntö ja toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2024–2026 sekä määrärahoihin liittyviä muutoksia. Kirkkoneuvoston esitykset hyväksyttiin yksimielisesti.

Nuoret otetaan mukaan päätöksentekoon

Uuden hallintosäännön uuden kirkkolain vaatimusten mukaiseksi ovat valmistelleet kirkkoherra Ville Järvinen ja talousjohtaja Taina Tuohimaa. Myös hautainhoitorahastojen säännöt ja hautaustoimen ohjesääntö päivitettiin.

Erityisen merkittävä muutos on nuorten vaikuttajaryhmän mukaan ottaminen päätöksentekoon. Nuorten vaikuttajaryhmän yksi jäsen voi jatkossa osallistua kirkkoneuvoston kokouksiin läsnäolo- ja puheoikeudella.

"Hieno ja hyvä kehitys! Tämän päätöksen myötä otamme tärkeän askeleen nuorten osallisuuden vahvistamiseksi Nokian seurakunnassa", kommentoi nuorisotyönohjaaja Mikko Lehtovaara tehtyä päätöstä ja jatkaa:

"Olemassa oleva seurakunnallisesta vaikuttamisesta kiinnostunut nuorten ryhmä saa nyt strukturoidun muodon toiminnalleen ja laajemman mahdollisuuden vaikuttaa. Alamme ryhmän kanssa työstämään asiaa."

Iltakouluja, striimauksia ja uusia virkanimikkeitä

Muita merkittäviä uudistuksia ovat valtuuston iltakoulujen aloittaminen ja kirkkovaltuuston kokousten striimaus.

Iltakoulu on kokouksia valmisteleva työmuoto, joka on käytössä myös kunnallispolitiikassa. Aloitteen iltakoulujen aloittamisesta on tehnyt kirkkovaltuutettu Auli Aaltonen.

Kirkkovaltuuston kokoukset livestriimataan jatkossa Nokian seurakunnan YouTube-kanavalle. Striimejä ei tallenneta, mutta kokousta voi seurata kanavalla reaaliaikaisesti.

Lisäksi kirkkovaltuusto päätti muuttaa tiedottajan viran nimikkeen viestintäpäälliköksi, taloussihteerin viran nimikkeen toimistopäälliköksi ja ylivahtimestarin viran nimikkeen tilapalvelupäälliköksi.

"Muutoksien jälkeen virkanimikkeet kertovat tehtävien sisällöstä ja laajuudesta asiankuuluvasti", sanoo talousjohtaja Taina Tuohimaa.

Ville Järvinen
Ville Järvinen