​​​​​​​Yhdessä laulamalla hyvinvointia

Minun ääneni -logo.

Yhdessä laulaminen ja musisoiminen pitävät yllä terveyttä ja sosiaalisia suhteita. Nokialla kokoonnutaan perjantaina 23.2.2024 yhteen Nokia laulaa -yhteislaulukonserttiin nauttimaan näistä hyvinvointivaikutuksista ja musiikin ilosta.

Nokia laulaa on uudella tavalla toteutettu yhteislaulutilaisuus, jossa on luvassa iloa yhdessä laulamisesta, helppojen soitinten soittamisesta ja musiikin tahtiin liikkumisesta. Musiikin kuntouttavasta vaikutuksesta nautitaan myös kokeilemalla laulun yhteydessä kehorytmejä. Esiintymässä ovat nokialainen laulu- ja ukuleleyhtye Welmut, Nokian seurakunnan musiikinharrastajia sekä Minun ääneni -hankkeen muusikot.

Yhteislaulukonserttiin jokainen on tervetullut omana itsenään ja jokainen saa laulaa omalla äänellään. Konsertista voi nauttia myös vain kuuntelemalla. Musiikki kuuluu meille kaikille, ja tärkeintä onkin, että jokainen löytää oman tapansa nauttia musiikista ja sen terveyttä edistävistä vaikutuksista. Nokia laulaa tuo yhteen eri-ikäisiä musiikinharrastajia.

Ennen konserttia on avoin luento Mielimusiikki kuntouttaa. Luennon pitää Minun ääneni -hankkeen hankepäällikkö Kaisa Tienvieri. Minun ääneni -hanke on kolmen viime vuoden ajan keskittynyt tuomaan musiikkia muistisairaiden ja heidän läheistensä arkeen. Hankkeen käytännön toiminnan pohjana ovat monet tutkimustulokset, joiden mukaan musiikilla on paljon suotuisia terveysvaikutuksia. Luennolla kerrotaan tarkemmin näistä terveysvaikutuksista ja annetaan vinkkejä, miten musiikkia voi käyttää monipuolisesti terveyden vaalimiseen sekä muistisairauden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon.

Tapahtuman järjestävät Minun ääneni -hanke yhdessä Nokian kirjaston ja Nokian seurakunnan kanssa. Vuosina 2021–2024 toimiva STEA-rahoitteinen, pirkanmaalainen Minun ääneni -hanke on järjestänyt kuntouttavia musiikkiryhmiä muistisairaille ja heidän läheisilleen, pitänyt osallistavia konsertteja, koulutuksia sekä julkaissut viime vuonna Musiikkia muistille – musiikkikuntoutuksen käsikirjan muistisairauden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon.

Konsertti ja luento ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Luennon ja konsertin välissä on tarjolla kahvia ja pullaa. Luennon yhteydessä on mahdollista saada mukaan Minun ääneni -hankkeen julkaisema Musiikkia muistille -käsikirja.

Mielimusiikki kuntouttaa -luento ja Nokia laulaa -yhteislaulutilaisuus Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virran Hiomo-salissa, Härkitie 6.

• klo 12.00 luento
  • klo 12.45 kahvitus