Kirkon EU-vaalien kattoteemana on lähimmäisen puolella

Vaalilippua laitetaan uurnaan.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko pitää kesäkuussa järjestettävien EU-vaalien alla esillä demokratian ja äänestämisen tärkeyttä sekä omasta arvopohjastaan nousevia keskeisiä teemoja.

Kirkkohallituksen täysistunto hyväksyi kokouksessaan 20.2.2024 kirkon EU-vaaleihin liittyvän viestinnän kattoteemaksi lähimmäisen puolella ja teemoiksi seuraavat:

• Eriarvoisuuden vähentäminen vahvistaa yhteiskuntarauhaa
  • Nuorten hyvinvointiin panostaminen luo tulevaisuususkoa
  • Tasapainoinen aluekehitys rakentaa luottamusta
  • Uskonnonvapaus tuo turvaa ja toivoa ihmisten elämään
  • Oikeudenmukaisuuden ja solidaarisuuden edistäminen rakentaa rauhaa ja turvallisempaa maailmaa
  • Ilmastokestävän elämäntavan edistäminen on hyvinvoinnin perusta
  • Maahanmuutto- ja siirtolaiskysymystä hoidetaan ihmisarvoa kunnioittaen ja ihmisoikeuksia loukkaamatta.

Kirkko tukee demokratiaa, pitää ihmisoikeuksien toteutumista tärkeänä ja rohkaisee erityisesti ensimmäistä kertaa äänioikeutettuja äänestämään EU-vaaleissa. Kirkon EU-vaaliteemat nousevat kevään 2023 eduskuntavaalien tavoitteista, ja niissä liitytään Kirkkohallituksen strategisen viestinnän painopisteisiin vuodelle 2024. Tavoitteena on järjestää yhteistyössä Helsingin seurakuntayhtymän kanssa eurovaalipaneeli huhtikuussa.

Suomen evankelis-luterilaisella kirkolla on pitkä historia yhteisen Euroopan rakentamisessa. Se on Euroopan kirkkojen konferenssin (CEC) aktiivinen jäsen. Euroopan kirkkojen konferenssi on vuodesta 1959 alkaen pyrkinyt rakentamaan rauhaa ja yhteistä ymmärrystä Euroopassa.

Seuraavat Euroopan parlamentin vaalit järjestetään 9. kesäkuuta 2024. Suomesta valitaan Euroopan parlamenttiin 15 jäsentä.

2024-02-26 11:09:00.0