Nokian seurakunta järjestää tiedotustilaisuuden seurakuntatilahankkeestaan

HIMLA Arkkitehdit Oy:n laatima havainnekuva.

Seurakunta järjestää kaikille avoimen tiedotustilaisuuden su 10.3.2024 Maatialan pappilassa klo 11.45–12.45. Tilaisuudessa kerrotaan Korkeemäenkadulle suunnitellun seurakuntatilan valmisteluista ja tämänhetkisestä tilanteesta.

Tilaisuuteen voi osallistua Maatialan pappilassa tai seuraamalla livestriimausta Nokian seurakunnan Facebook-kanavalla. Hankkeeseen liittyviä kysymyksiä voi lähettää ennakkoon kirkkoherra Ville Järviselle sähköpostilla: ville.jarvinen@evl.fi.

Kohteen pääsuunnittelija, arkkitehti Jari Mäkimartti, HIMLA arkkitehdit Oy:stä alustaa tiedotustilaisuuden esittelemällä kokonaishankkeen, jonka jälkeen tilaisuus keskittyy seurakuntatilaan.

Seurakuntatilan suunnittelussa otetaan huomioon saavutettavuus, ekologisuus ja vastuullisuus

Seurakuntatilan suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota saavutettavuuteen, ekologisuuteen ja vastuullisuuteen. Tilan on tarkoitus olla yhteisöllinen, kaikkia kokoava ”olohuone”.

"Tavoittelemme suurta käyttöastetta, se itsessään on jo ekologinen valinta. Tilasta tulee eri käyttäjäryhmille sopiva muunneltavuutensa ansiosta", kertoo Järvinen.

"Olemme jo muuttaneet alustavia suunnitelmia myös lapsiystävällisemmiksi muun muassa poistamalla rappuset yleisestä oleskelutilasta ja varaamalla tilaa lastenvaunuja varten."

Seurakunnan talousjohtaja Taina Tuohimaa korostaa, että hanke suunnitellaan vastuullisesti eri instansseja kuunnellen.

"Kartoitamme työntekijöiden, kuntalaisten ja asiantuntijoiden näkemyksiä, joiden perusteella teemme kauaskantoisia ratkaisuja. Valitsemme järkevän ja vastuullisen tavan sijoittaa verovaroja, että niistä olisi iloa myös tuleville sukupolville", sanoo Tuohimaa.

Seurakunta ei rakennuta itse tontille tulevia rakennuksia. Tontin vuokraoikeus ja seurakunnan tilojen hankinta kilpailutetaan normaalin käytännön mukaisesti.

Ville Järvinen
Ville Järvinen