Kirkkovieras – uusi jumalanpalvelusohjelma televisiossa

Paleface kirkossa kuvausryhmän ja katsojien kanssa.

Paleface on ensimmäisen Kirkkovieras-ohjelman vierailija.

Kirkkovieras on uusi jumalanpalvelusohjelma, jossa kiinnostava vieras osallistuu yhteiseen jumalanpalvelukseen ja käy sen teemoista keskustelua papin ja juontajan kanssa. Kevään ensimmäinen Kirkkovieras nähdään Marian ilmestyspäivänä 17.3., jolloin Agricolamessun kirkkovieraana on Karri Miettinen, eli räppäri Paleface.

”Mä toivon kirkolta aktiivista yhteiskunnallista otetta ja toimintaa erityisesti marginaalissa olevien puolustamiseksi”, kertoo Paleface juontaja Ida Vartialan haastattelussa. Loppukeskustelussa Paleface ja pappi Taija Tiilikka yhdessä Idan kanssa pohtivat teemaa ”Elämän merkityksellisyys”.

Nuorten yhdessä toteuttama jumalanpalvelus ja erityisesti nuorten Agricolamessun bändin muusikkojen ote innosti Palefacea: ”Elämän merkityksellisyys koostuu monista ulottuvuuksista, eikä ne kaikki välttämättä löydy yhdestä ja samasta asiasta.”

Kirkkovieras – kotikirkko televisiossa

Uuden ohjelmasarjan juontaja Ida Vartiala haluaa toimia siltana kirkkovieraan ja jumalanpalvelusyhteisön välillä, tuoda niin katsojia kuin vierastakin lähemmäs pyhän teemaa: ”Kaikki kirkkovieraat ovat oman alansa rautaisia ammattilaisia, mutta toivon, että pääsemme myös tiedon taakse, tunteiden ja kokemusten maailmaan. Siitähän jumalanpalveluksessakin ja uskossa on kyse.”

Ennen kutakin jumalanpalvelusta esitellään paitsi kirkko ja jumalanpalvelusta toteuttava yhteisö, myös päivän kirkkovieras. Jumalanpalveluksen pappi esittelee myös itsensä ja tulossa olevan jumalanpalveluksen.

”Kirkkovieras tuo uudella tavalla yhteen seurakuntien ja yhteisöjen jumalanpalvelukset sekä pyhän teemaa koskevan keskustelun”, kuvailee ohjelmapäällikkö Kimmo Saares Kirkon viestinnästä. ”Haluamme tarjota kokemuksen siitä, että katsoja tulee ikään kuin kotikirkkoonsa."

Kukkamultakristillisyyttä etsimässä

Pitkäperjantaina 29.3. Kirkkovieras-jumalanpalveluksen teemana on ”Myötätunto”, ja professori Anne Birgitta Pessi on kirkkovieraana Ristin kumartamisen rukoushetkessä. Keskustelussa mukana on myös Hyvän toivon kappelin pappi Hannu Varkki. Anne Birgitta Pessi pohtii yhdessä Ida Vartialan kanssa, millaista on kukkamultakristillisyys. Musiikista vastaa Hyvän toivon kappelin musiikkiryhmä Hanna Järvisen johdolla.

Pääsiäispäivän 31.3. Kirkkovieras-jumalanpalveluksen teemana on ”Vapaus elää”. Kirkkovieraana Tuomasmessussa on muusikko Jyrki 69 eli Jyrki Linnankivi, pappina Tuomasyhteisön toiminnanjohtaja Kati Pirttimaa. Musiikista vastaa Tuomaskuoro Inna Vintturin johdolla.

Kevään viimeinen Kirkkovieras nähdään 9.5. helatorstaina. Helsingin seniorifoorumin toteuttamassa jumalanpalveluksessa vieraana on toimittajana Anna-Stina Nykänen ja pappina kirkkoherra Marja Heltelä. Teemana on ”Taivas on totta”. Musiikista vastaa Petri Laaksonen (laulu), Ukko Heinonen (saksofoni) ja Arttu Selonen (flyygeli).

Kaikki Kirkkovieras-jumalanpalvelukset ovat katseltavissa Yle TV1:ssä klo 10.00 sekä Yle Areenassa.

2024-03-14 14:55:00.0