Uudistuksia Nokian seurakunnan tapahtumien lehti-ilmoitteluun
Nokian seurakunta tilasi Innolinkiltä vuoden 2024 alussa julkaistun seurakuntalaistutkimuksen. Tutkimuksesta selviää, että valtaosa seurakuntalaisista etsii tietoa seurakunnasta ja tapahtumista verkkopalveluiden kautta. Käytetyimpiä kanavia ovat seurakunnan verkkosivusto ja sosiaalinen media. Lisäksi huomattavaa on, että tieto kulkee hyvin myös henkilöltä toiselle.
"Näitä kanavia tulee itsekin käytettyä ja kavereiden suositukset vaikuttaa osallistumiseen todella paljon", sanoo seurakunnan viestintäpäällikkö Anu Heiskanen.
Vuoden 2025 alusta seurakunta muuttaa lehti-ilmoitteluaan niin, että viikkoilmoituksesta löytyvät edelleen kirkolliset ilmoitukset, messut ja yksittäiset tapahtumat kuten vaikkapa konsertit. Sen sijaan ns. viikkotoimintaa ei näissä ilmoituksissa ole. Viikkotoiminta eli säännöllisesti viikoittain tai joka toinen viikko kokoontuvat ryhmät esitellään laajasti syksyisin ilmestyvässä, Nokian Uutisten välissä jaettavassa, Valo-lehdessä ja tammikuussa ilmestyvässä koko sivun kokoisessa mainoksessa.
"Säännöllisesti kokoontuvat pienryhmät ovat seurakunnan tärkeä tukipilari. Tämä uudistus mahdollistaa paremman viestimisen ryhmien toiminnasta ja kokoontumisten luonteesta. Uusien kävijöiden on uudistuksen myötä helpompi löytää tiensä mukaan seurakunnassa toimivien lukuisten erilaisten ryhmien kokoontumisiin", sanoo kirkkoherra Ville Järvinen.
Panostus verkkomainontaan
Tutkimuksen mukaan ihmiset hakevat tietoa pääsääntöisesti verkosta. Nokian seurakunnassa panostetaan tulevana vuonna verkkomainontaan.
Oman verkkosivuston kävijämäärä on kasvanut vuosi vuodelta. Vuoden 2023 tilinpäätöksestä selviää, että verkkosivustolla oli käyntejä 226 022, nousua edellisvuodesta n. 10 000. Tänä vuonna päästään jo lähelle 250 000 käyntiä.
Seurakunnan sosiaalisen median tavoittavuus on hyvä jo ilman maksullista mainostusta. Maksullisella mainonnalla tavoitetaan myös heitä, jotka eivät ole seurakunnan sosiaalisen median kanavien seuraajia.
Vuonna 2025 seurakunta kokeilee mainostamista myös Sanoman mediaverkostossa Nokia-kohdennuksella. Seurakunnan mainoksia tulee näkyviin Nokian Uutisia, Aamulehteä ja vaikkapa Iltasanomia verkossa lukiessa. Verkostossa on jatkuva, erilaisina kuvina tai videoina näkyvä mainos, joka ohjaa seurakunnan verkkosivustolle ja yksittäisten tapahtumien nostoina erillisiä mainoksia.
"Olemme innostuneita tästä uudistuksesta ja vakuuttuneita, että näillä keinoilla saamme yksityiskohtaisempaa tietoa seurakunnasta ja tapahtumistamme yhä laajemmalle joukolle nokialaisia", sanovat Järvinen ja Heiskanen.
12.12.2024 08.28