Seurakuntavaalit 2018: Tänään 18.11. on vaikuttamisen aika

Seurakuntavaalit 2018: Tänään 18.11. on vaikuttamisen aika – äänestysmahdollisuus seurakunnissa klo 11–20

Seurakuntavaalit huipentuvat tänään sunnuntaina, varsinaisena vaalipäivänä, kun kirkon jäsenet saavat äänestää omissa seurakunnissaan kautta Suomen. Äänestyspaikat avautuvat messun jälkeen klo 11.00 ja ovat avoinna aina klo 20:een asti. Seurakuntavaaleissa äänioikeus on 16 vuotta täyttäneillä kirkon jäsenillä. Vaalikone auttaa ehdokasvalinnassa.

Äänestämällä voi vaikuttaa siihen, millainen on tulevaisuuden kirkko. Luottamushenkilöt päättävät seurakunnan ja seurakuntayhtymän hallintoon ja talouteen liittyvistä keskeisistä asioista, kuten kirkollisveroprosentista, monista työntekijävalinnoista, seurakunnan tilojen käytöstä sekä seurakunnissa tarjottavien palveluiden painotuksista.

Äänestyspaikoilla järjestetään perinteinen vaalikeräys, jonka tuotto ohjataan lasten ja nuorten koulutukseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen Suomessa ja kehitysmaissa.

Vaalitulosten viestintä

Kirkon viestintä tiedottaa alustavasta valtakunnallisesta äänestysprosentista vaali-iltana noin klo 22.00. Alustavia tuloksia julkaistaan seurakuntavaalien verkkosivustolla sitä mukaa, kun seurakunnat syöttävät tuloksiaan vaalien laskentajärjestelmään.

Alustavia, koko maata käsittäviä tilastotietoja läpipäässeiden ikä- ja sukupuolijakaumasta ja uusien luottamushenkilöiden määrästä pyritään tiedottamaan loppuillan aikana. Maanantaina 19.11. tiedotetaan tilastotietoa läpipäässeistä hiippakunta- ja seurakuntakohtaisesti.

Seurakuntien vaalilautakunnat vahvistavat seurakuntakohtaiset tulokset viimeistään keskiviikkona 21.11.

Vaalistudio 18.11. klo 21 alkaen

Sunnuntaina klo 21 alkaen Kirkon viestinnän Vaalistudion suorassa videolähetyksessä seurataan äänestysprosentin kehittymistä sekä ensimmäisiä vaalituloksia. Asiantuntijat keskustelevat vaalikampanjasta, ehdokasasettelusta, kirkkoon liittyvistä mielikuvista sekä siitä, mitä tuloksista voidaan päätellä.

Studiossa pohditaan myös, miten demokratia toteutuu kirkossa, ja mitkä asiat nousevat seurakunnissa haasteiksi uusien neuvostojen ja valtuustojen aloittaessa.

Kolmituntisen lähetyksen (klo 21–24) aikana käydään myös katsomassa, millaista keskustelua käydään Tampereen, Jyväskylän, Turun ja Kuopion ja Oulun seurakunnissa.

Illan aikana studiovieraina ovat vaalien kampanjapäällikkö Hanna Piira, Helsingin seurakuntien yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtaja, kirjailija Kaisa Raittila, lakimiesasessori Ritva Saario, tutkija Veli-Matti Salminen sekä akatemiatutkija Hanna Wass.

Vaali-illan aikana seurataan vaalituloksen kehittymistä jo ennakkoäänestysviikolla aktiivisessa Toivakan seurakunnassa. Toivakassa mukana on myös taiteilija Arja Koriseva.

Vaalistudiota Helsingissä juontavat Anna Patronen, Kimmo Saares ja Samuli Suonpää.

Katsojat voivat osallistua keskusteluun Twitterin välityksellä tunnuksilla #seurakuntavaalistudio, #seurakuntavaalit2018 tai #minunkirkkoni.

Vaalistudio kirkon verkkosivuilla osoitteessa evl.fi.

2018-11-18 10:31:00.0