Horisontti-ohjelmalle KOURAn Vuoden sivistysteko -palkinto

KOURA palkitsi Ylen ja Kirkon viestinnän tuottaman Horisontti-ohjelman Vuoden sivistysteko -palkinnolla

Palkinnon saajan valitsi Gummeruksen toimitusjohtaja ja kustantaja Anna Baijars. Palkitut ovat Horisontti-ohjelman toimittajat Anna Patronen, Samuli Suonpää ja Ilona Turtola, Kirkon viestinnän ohjelmapäällikkö Kimmo Saares sekä Yle Radio 1:n vastaava tuottaja Anna Simojoki.

Palkintoperusteluissa todetaan, että Yle Radio 1:n Horisontti-ohjelma tutkii avarakatseisesti ja asiantuntevasti niitä sivilisaatiomme alkulähteiltä kumpuavia syviä pohjavirtauksia, jotka yhä vaikuttavat elämäämme.

”Toimittajat Anna Patronen, Ilona Turtola ja Samuli Suonpää lähestyvät aiheitaan journalistisesti ja kiihkottomasti, teräviä kysymyksiä esittäen ja erilaisia näkökulmia monen alan asiantuntijoista puristaen, oli kyseessä sitten oman kirkollisen ja uskonnollisen kulttuuriperintömme tarkastelu, uskomushoidot, muslimien arki Suomessa, monikulttuurisuuden vaikutus perinteisiimme tai sosiaaliturvajärjestelmän eettisyys. Siksi se on vuoden 2018 sivistysteko”, Anna Baijars sanoi palkintoperusteluissaan.

”Upeaa, että uskontojournalismia noteerataan. Horisontti-ohjelmalla on pitkä historia, ja sitä ovat olleet tekemässä lukuisat taitavat toimittajat vuosien saatossa. Kiitos kuuluu myös kaikille heille sekä tietysti Yle radio 1:lle, joka näkee uskontoihin paneutuvan journalismin arvon. KOURA-palkinto tuntuu erityisen tärkeältä tällaisessa ajassa, jossa kaikenlainen ääriajattelu on nousussa”, toimittaja Anna Patronen sanoo.

Palkinto on arvoltaan 10 000 euroa. KOURA palkitsi vuoden 2018 ohjelmia 21.3.2019.

Horisontti-ohjelma sisältää uskontojen ja kirkkojen ajankohtaisia kuulumisia eri puolilta maailmaa sekä uskon ja elämänkatsomuksen pohdintaa. Ohjelma lähetetään Yle Radio 1:n kanavalla sunnuntaisin klo 12.05–12.50. Ohjelma on katsottavissa myös Yle Areenassa.

KOURA on Yleisradion, MTV Oy:n ja Mediahub Helsinki Oy:n koulutusrahasto, https://www.koulutusrahastokoura.fi/

2019-03-22 11:15:00.0