Pinsiön kirkon uusi alttaritaulu siunataan käyttöön

Pinsiön kirkossa vietetään juhlamessu sunnuntaina 16.2. klo 12 alkaen. Messussa siunataan taiteilija Osmo Rauhalan kirkkoon lahjoittama alttaritaulu. Messun jälkeen Osmo Rauhala kertoo teoksesta.

Osmo Rauhala on kansainvälisesti tunnetuimpia suomalaisia nykytaiteilijoita. Hänellä on ollut näyttelyitä useissa maissa Euroopassa ja USA:ssa. Kesäisin hän viljelee kotitilaansa Siuron ja Pinsiön rajamailla ja työskentelee osan vuotta New Yorkissa.

Yksi Rauhalan tunnetuimpia teoksia on Tyrvään Pyhän Olavin kirkon maalaukset. Teosten eläimiin ja luontoon liityvä kuvakieli on hänelle tunnusomaista. Pinsiön kirkon alttaritaulussa kuvataan nimensä mukaisesti uuden testamentin kirjeessä korinttilaisille löytyviä kolmea tärkeää elementtiä: Usko, toivo ja rakkaus. Tässä on peura-aihe ja luontoaiheet yhdistetty Raamatun teksteihin. Lisäksi Rauhala sijoittaa kirkkosaliin omistamansa teoksen Maidon synty.

Teoksen lahjoittavat Nokian seurakunnan käyttöön Osmo Rauhala ja Pinsiö-Seura ry yhdessä. Rauhala hankki joitain vuosia sitten omistukseensa käytöstä poistetun koulurakennuksen ja sen kunnostamisessa ateljeekäyttöön on kyläläisiä ollut talkoissa mukana. Tähän yhteistyöhön liittyi kyläläisen Marjo Aitolan ajatus kysyä Rauhalaa toteuttamaan uusi alttaritaulu. Pinsiö-Seura on rahoittanut osuutensa tauluun talkootyöllä.

Pinsiön kirkko on vihitty käyttöön toisena adventtina vuonna 1950, mistä tänä vuonna tulee kuluneeksi 70 vuotta. Kirkko rakennettiin talkoilla ja sitä varten kyläläiset keräsivät rahaa erilaisin tavoin, mm. myyjäisillä ja ohjelmallisilla iltatilaisuuksilla. Kun kirkko valmistui, rahaa ei ollut alttaritaulun hankkimista varten. Rovasti Wallenius lahjoitti kirkkoon kehystetyn painotyön, joka kuvaa tyhjän haudan ihmettä. Tämä lähes 70 vuotta kirkkoa alttaritauluna palvellut teos sijoitetaan kirkkosalissa arvoiseensa paikkaan.

Messua toimittamassa ovat kirkkoherra Lauri Salminen, kanttori Minna Viinikainen, Pinsiö-Seura ry sekä Jenni, Marika ja Kaisa Pihlajamäki, musiikki.

Kahvitarjoilu.

2020-02-11 10:28:00.0