Koronaviruspandemia vaikuttaa Nokian seurakunnan toimintaan

Yhteisen hyvän edistämiseksi ja pandemian hidastamiseksi valtioneuvoston, kirkkohallituksen ja tuomiokapitulin ohjeiden pohjalta Nokian seurakuntaan ovat astuneet voimaan seuraavat toimenpiteet

• Nokian seurakunnan koko viikkotoiminta ja kaikki tapahtumat jäävät toistaiseksi tauolle. Myös Kulmakivi suljetaan toistaiseksi.
• Jumalanpalvelukset, kirkolliset toimitukset, sielunhoito ja diakoninen auttamistyö järjestetään, mutta niissä minimoidaan mahdolliset tartuntariskit.
• Ehtoollisella käytetään kertakäyttöpikareita ja alttarille asetutaan harvempaan kuin normaalioloissa. Pääkirkossa ei käytetä virsikirjoja vaan virsien sanat heijastetaan videotykillä kirkon seinälle. Kirkkokahveja ei pidetä. Kolehdit kerätään ovilla.
• Papit eivät osallistu perhejuhliin ja toimituskeskustelut pyritään käymään puhelimitse.
• Diakonian kotikäynnit vaihdetaan pääsääntöisesti puhelinkeskusteluihin eikä avoimia vastaanottoja pidetä. Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä diakoniatyöntekijöihin puhelimitse, sähköpostilla tai sosiaalisen median välityksellä.
• Olemassa olevat varaukset Nokian seurakunnan tiloissa pyritään järjestämään, mutta uusia varauksia ei oteta. Tiloihin tulevia pyydetään tulemaan paikalle vain terveinä ja ilmoittamaan seurakuntaan, jos sairastuu heti käynnin jälkeen.
• Vain kirkkoneuvoston ja -valtuuston kokoukset pidetään. Yleisestä hygieniasta huolehditaan ja kokouksiin osallistutaan vain terveinä.
• Kaikesta kättelystä pidättäydytään.
• Muutoksista toiminnassa viestitään sekä Nokian Uutisten että Tamperelaisen printtilehdissä sekä reaaliaikaisesti verkkosivulla nokianseurakunta.fi ja Nokian seurakunnan sosiaalisen median kanavissa Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.
• Seurakunnassa toimii kirkkoherran johdolla varautumisryhmä, joka koordinoi varautumista ja viestintää sekä ohjeistaa säännöllisesti muuta työyhteisöä tilanteen etenemisestä.
• Etätyötä suositellaan työnkuvan niin salliessa ja työyhteisön sisäiset kokoukset karsitaan minimiin ja niissä hyödynnetään sähköisiä työvälineitä.

Fri Mar 13 16:39:00 EET 2020