Yllätyksiä ja upeaa mystiikkaa

Hymyilevä Soile Rasi.

Soile Rasi iloitsee elämän yllätyksellisyydestä.

Elämä on suuri seikkailu

Älä pelkää.
Minä olen lunastanut sinut.
Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun.

Nämä hoitavat Jumalan sanat ovat nokialaisen Soile Rasin silmien edessä jokaisena päivänä, jääkaapin ovessa, postikortin muodossa.

Eikä piirun päälle viisikymppinen juuri enää pelkääkään. Toisin oli lasisessa lapsuudessa, jolloin hän veljensä ja äitinsä kanssa joutui toisinaan pakenemaan väkivaltaista alkoholisti-isäänsä. Tai silloin, kun Soile jätti taakseen alle kouluikäisten kaksostensa kanssa avioliittonsa, päihteitä käyttävän puolisonsa.

Usko Jeesukseen on kuitenkin ollut lohtuna, turvana ja tukena lapsuudesta saakka.

– Äitini opetti iltarukouksen ja kuunteli vuoteeni vieressä, kun luin sen aina nukkumaan käydessä. Lisää Jeesuksesta sain tietää pyhäkoulussa ja seurakunnan kerhossa. Ihmeellisintä oli se, että Tikkakosken koulussa riitti kristittyjä opettajia muillekin kuin uskonnon tunneille, Soile muistelee.

Raamatun kertomukset ja suhde Jeesukseen alkoivat elävöityä sattuman kautta aikuisiässä, kun Soile päätyi töihin Postin varhaisjakajaksi.

– Kun ensi kerran istahdin työnantajan autoon, edellinen käyttäjä oli jättänyt päälle kristillisen kanavan, Radio Dein, eikä minulla ollut mitään syytä sitä vaihtaa.

– Niin ryhdyin kuuntelemaan pastori Jukka Norvannon Raamatun opetuksia, joita kanava lähetti juuri työvuoroni aikaan, yöllä puoli kolmesta eteen päin. Uskoni alkoi vahvistua.

Vuonna 2019 Posti tarjosi itse irtisanoutuville työntekijöille mahdollisuutta hakeutua työllistymistä tukevaan ohjelmaan, Uuteen Polkuun.

– Otin paketin vastaan, huilasin hetken ja päätin sitten hakea Diakin sosionomi-diakoni-koulutukseen.

Perhosparvi kutitteli pääsykokeissa keski-ikäisen vatsaa, sillä ylioppilasvuosista ja esimerkiksi sen aikaisista matematiikan harjoituksista oli kulunut hyvä tovi. Omaa persoonaa ei voinut tuoda esiin haastatteluissa, koska niitä ei ollut.

– Pääsykoe oli tosi vaikea. Huokaisin monta kertaa rukouksen, jotta ruksini osuisi monivalintatehtävissä oikeaan! Oli huikea ihme, että tulin valituksi!

Päätoimisesti opiskeleva Soile laulaa nykyisin Nokialla Tottijärven kirkkokuorossa, palvelee Majatalo-iltojen tervetulotiimissä sekä seurakuntansa lähetys- ja aikuistyön tukitiimissä.

Vierellä on uusi aviopuoliso ja maalaismaisema oman tallin hevosineen ja vuohineen.

– Elämä Taivaan Isän kanssa on suurta seikkailua ja upeaa mystiikkaa, summaa Soile kiitollisena.

Teksti ja kuva Erja Taura-Jokinen
Julkaistu 25.3.2021 Sana-lehdessä todistajien ketjupalstalla