Simo Peura Lähetysseuran johtoon

Suomen Lähetysseuran uudeksi puheenjohtajaksi on valittu Lapuan hiippakunnan piispa Simo Peura. Hallitus valitsi puheenjohtajan keskuudestaan tiistaina 15. kesäkuuta järjestäytymiskokouksessaan.

”Lähetystyötä tarvitaan nyt enemmän kuin milloinkaan. Tänä päivänä lähetystyö alkaa kotiovelta ja sen kohteena on koko maailma. Lähetystyöhön liittyy kuitenkin myös isoja haasteita: lähetystyöntekijöiden rekrytointiin on kiinnitettävä erityistä huomiota ja seurakuntien tuki on ratkaisevan tärkeää. Meidän on myös kirkastettava teologista näkyä kokonaisvaltaisesta lähetystyöstä”, Peura sanoo.

Puheenjohtaja valitaan Lähetysseurassa kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Piispanvirastaan Peura on ilmoittanut jäävänsä eläkkeelle ensi vuoden helmikuusta alkaen.

”Eläkkeelle siirtyminen on suuri muutos ennen muuta ajankäytössä. Aikaa Lähetysseuran toiminnan kehittämiseen on sen jälkeen entistä enemmän”, Peura sanoo.

Lähetysseuran hallitukseen kuuluu kaksitoista vuosikokouksen valitsemaa jäsentä, joiden toimikausi on kolme vuotta. Jäsenistä neljä on vuosittain erovuorossa. Lähetysseuran vuosikokous järjestettiin viime lauantaina, jolloin hallitukseen tulivat valituksi Peuran lisäksi uudelleen insinööri, projektiostaja Simo Suutari (Mikkelin hiippakunta) sekä uusina kirkkoherra Jukka Pakarinen (Helsingin hiippakunta) ja kirkkoherra Tiina Reinikainen (Kuopion hiippakunta).

”Toivotan lämpimästi tervetulleeksi kaikki uudet jäsenet hallitustyöhön. Olen kiitollinen ja iloinen, kun haluatte antaa osaamistanne, aikaanne ja kokemustanne Lähetysseuran käyttöön”, sanoo toiminnanjohtaja Rolf Steffansson.

Hallituksessa jatkavat lakimiesasessori Sari Anetjärvi (Espoon hiippakunta), varainhankinnan ja viestinnän konsultti Kristiina Elenius (Helsingin hiippakunta), ohjelmapäällikkö Heidi Juslin-Sandin (Borgå stift), kirkkoherra Juhana Markkula (Turun arkkihiippakunta), talousjohtamisen erityisasiantuntija Juha Nivala (Oulun hiippakunta), lasten ja nuorisopsykiatrian erikoislääkäri Pirjo Ojala (Kuopion hiippakunta), kirkkoherra Jussi Peräaho (Lapuan hiippakunta) ja viestintäpäällikkö Sakari Vanhanen (Tampereen hiippakunta).

Tue Jun 15 15:20:15 EEST 2021