Vuosi 2022 toi mukanaan uusia nimikkolähettejä ja nimikkokohteita

Nokian seurakunnan nimikkolähetit sijoitettuna maailman kartalle.

Saara Mrčela on Nokian seurakunnan uusi nimikkolähetti työalueenaan nuorisotyö Venäjällä, Suomen ev.lut. Kansanlähetys. Mrčela on parhaillaan kielikoulussa Pietarissa. Sen jälkeen hänen tavoitteenaan on aloittaa työt jossakin päin Venäjää, mahdollisesti Siperiassa, Inkerin kirkon työyhteydessä.

Saaran terveiset seurakunnalle:
–    Iloitsen uudesta nimikkoseurakunnastani, ja vierailen mielelläni tilaisuuksissanne etäyhteyksien avulla!

Tutustu Saaraan: Kansanlähetyksen verkkosivulla, josta pääset katsomaan myös hänen vlogiaan Tie vie itään ja tilaamaan hänen uutiskirjeensä.

Riikka Leskinen on toinen uusi nimikkolähetti työalueenaan hankehallinto Kolumbiassa, Suomen Lähetysseura. Hän on lähtenyt ensimmäiselle työkaudelleen Kolumbiaan tammikuussa 2017.

Riikka kertoo itsestään seuraavasti:
–    Olen 47-vuotias viestintätieteiden maisteri. Olen asunut aiemmin Saksassa, El Salvadorissa ja Argentiinassa ja työskennellyt mm. Raision seurakunnassa. Tällä hetkellä toimin kirkollisen työn koordinaattorina Latinalaisessa Amerikassa. Vastuullani ovat Kolumbian, Bolivian ja Venezuelan kirkolliset hankkeet.

Noin 47 miljoonan asukkaan Kolumbia on kärsinyt sisällissodasta yli 50 vuotta. Maassa on arviolta kahdeksan miljoonaa konfliktin uhria ja seitsemän miljoonaa maan sisäistä pakolaista.
Vaikka Kolumbian hallitus ja sissijärjestö FARC ovat allekirjoittaneet rauhansopimuksen, maa on edelleen rauhaton ja kahtia jakautunut. Konfliktin uhrien ja pakolaisen tilanne tulee jatkumaan kriittisenä, ja pakolaisuuden aiheuttamat sosiaaliset ongelmat heikentävät yhteiskuntaa. Väestön tuloerot ovat maailman suurimpia.

Lähetysseura tukee Kolumbiassa rauhankasvatus- ja ihmisoikeustyötä, sekä konfliktista kärsineille naisille suunnattua psykososiaalista tukityötä. Kummiohjelman kautta Lähetysseura tukee koulujärjestelmän ulkopuolelle jääneiden lasten ja nuorten opiskelumahdollisuuksia.

Lisätietoja klikkaamalla.
Esitys Kolumbian työstä
Seuraa Facebookissa: Suomen Lähetysseura Latinalaisessa Amerikassa

Angolan nimikkokohteiden muutokset

Nokian seurakunta jatkaa Angolan evankelisluterilaisen kirkon tukemista Suomen Lähetysseuran kautta. Seurakunta aloittaa Martti Luther -koulun ja Onnellinen lapsi -ohjelman tukemiset virallisina nimikkokohteina.

Shangalalan instituutin vahvistaminen, Angola

Työ Shangalalan insituutissa jatkuu. Angolan ev.lut. kirkon instituutissa Shangalalassa koulutetaan pappeja, diakoniatyöntekijöitä ja paikallisia lähetystyöntekijöitä. Lähetysseura tukee myös kirkon diakoniatyön sekä talous- ja hankehallinnon osaamisen kehittämistä. Lähetysseura edistää kirkon kasvua ja lukutaidon vahvistumista tukemalla Raamatun kääntämistä useille vähemmistökielille. Shangalalan kirjapainossa painetaan kirkon työssä tarvittavia materiaaleja.

Martin Luther -koulu, Angola

Kirkon Martti Luther -koulu Shangalalassa on sisäoppilaitos, jonne otetaan erityisesti syrjäseutujen ja köyhien perheiden lapsia. Angolassa on huutava pula yläaste- ja lukiotasoisista kouluista, ja monen perheen on mahdotonta kustantaa lastensa koulumaksuja. Kummituen avulla myös köyhimpien perheiden lapset saavat mahdollisuuden tasokkaaseen keskiasteen koulutukseen. Syrjäytymisvaarassa olevat nuoret pääsevät koulun kautta kiinni myös sosiaaliseen elämään. Martin Luther -koulu aloitti toimintansa vuonna 2006. Sisäoppilaitoksena koululla on edellytyksiä tarjota koulunkäyntimahdollisuus myös kauempana syrjäkylillä asuville nuorille.

Onnellinen lapsi -ohjelma, Angola

Onnellinen Lapsi -ohjelmassa mahdollistetaan Lubangon köyhällä alueella asuville lapsille koulupohja, hyvä terveys ja yleissivistys, jotta heillä olisi pääsy parempaan ammattiin ja näin pystyttäisiin tulevaisuudessa katkaisemaan köyhyyden kierre.

Ohjelman sisältö on monipuolinen. Siihen kuuluu päiväkotitoiminta, terveysohjelma, henkilörekisteröinnit (henkilöllisyystodistus on kallis ja se on vaatimuksena, että pääsee kouluun), koululaisten tukiopetus, urheilu- ja musiikkiaktiviteetit sekä lukutaitotyö.

Lisätietoja klikkaamalla.
Esitys Angolan työstä.
Seuraa Facebookissa: Suomen Lähetysseura eteläisessä Afrikassa

Seurakunnan verkkosivustolla päivittyvää tietoa ja mm. lähettien kirjeitä.

Mon Jan 03 11:38:28 EET 2022