Nokian seurakunnan kirkkoherra Lauri Salminen siirtyy kappalaiseksi

Lauri Salminen.

Lauri Salminen siirtyy hallintopainotteisesta työstä kenttätyöhön.

Kirkkoherra Lauri Salminen siirtyy kirkkoherran virasta 1.4.2022 alkaen kappalaisen viran sijaiseksi. Kappalaisen viransijaisuus tuli avoimeksi pastori Marita Tuomen irtisanouduttua virastaan 1.7.2022 alkaen.

Salminen on toimittanut Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulille virkavapausanomuksen kirkkoherran virasta hoitaakseen kappalaisen viran sijaisuutta ajalla 1.4.–30.6.2022 Tuomen vuosiloman ajan. Kirkkoneuvosto on antanut lausunnon virkavapaudesta tuomiokapitulille. Tuomiokapituli päättää kirkkoherran virkavapaudesta.

Kirkkoherra Lauri Salminen on ilmaissut halukkuutensa siirtyä kirkkoherran virasta muihin seurakuntapapin tehtäviin eläkkeelle jäämiseensä saakka. Tuomiokapituli on ollut tietoinen näistä kaavailuista ja suhtautunut niihin myönteisesti. Lauri Salminen täyttää kappalaisen viran kelpoisuusvaatimukset, ja tehtävää voidaan pitää hänelle sopivana.

–    Olen jo pidemmän ajan pohtinut mahdollisuutta siirtyä kirkkoherran tehtävistä seurakuntapapin töihin vielä ennen eläkkeelle jäämistä. Nyt kun tarjoutui tilaisuus kappalaisen viran tultua avoimeksi, päätin tarttua tähän mahdollisuuteen. On aika saada keventää töitä ennen eläkkeelle siirtymistä ja toisaalta on kiinnostavaa tehdä papin työtä kentällä hallintopainotteisten virkavuosien jälkeen. Keskittyminen perustyöhön antaa enemmän tilaa myös vapaa-ajalle ja omille harrastuksille, kertoo päätöksestään Lauri Salminen.

Nokian seurakunnan kirkkoneuvosto pyytää Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulia antamaan virkamääräyksen pastori Mikko Sulanderille kirkkoherran viran hoitoa varten

Nokian seurakunnan kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan 23.2.2022 pyytää Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulia antamaan virkamääräyksen pastori Mikko Sulanderille kirkkoherran viran hoitoa varten Lauri Salmisen virkavapauden ajaksi.

Sulander on 44-vuotias hämeenlinnalainen pastori. Hän on ollut vuoden 2022 alusta opintovapaalla tuomiokapitulin asiantuntijan virasta. Sulander on koulutukseltaan teologian maisteri ja opiskelee tällä hetkellä oikeustiedettä Itä-Suomen yliopistossa. Aiemmin Sulander on työskennellyt Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa seurakuntapappina, Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulissa asiantuntijana sekä vuoden 2021 Tampereen Eteläisen seurakunnan kirkkoherrana.

2022-02-25 13:49:00.0