Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että Yrittäjäkadulta ostetaan tontti seurakunnan uudisrakennusta varten

Työkaluja.

Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että Nokian seurakunta ostaisi tontin Yrittäjäkadulta Prismaa vastapäätä uuden seurakuntatalon rakentamista varten. Kirkkovaltuusto päättää asiasta 24.3.2022 kokouksessaan.

Seurakuntatalon paikaksi oli ehdolla kolme vaihtoehtoa. Yrittäjäkadun lisäksi vaihtoehtoina olivat kiinteistö keskustasta ja seurakunnan omistama Korkeemäenkadun tontti.

Yrittäjäkadun tontille on mahdollista rakentaa myös myytävää tai vuokrattavaa tilaa. Tontille jäisi rakentamisen jälkeen myös pysäköintitilaa.

Toinen vaihtoehto oli Korkeemäenkadun tontti, jolla sisäilmaongelmien vuoksi purettu entinen seurakuntakeskus sijaitsi. Tontille olisi mahdollisuus rakentaa myytävää ja vuokrattavaa tilaa, mutta täytyisi myös rakentaa parkkihalli seurakuntatalon käyttöön.

Kolmas vaihtoehto oli keskustan alueella sijaitseva kiinteistö, josta osa ostettaisiin ja kunnostettaisiin seurakunnan toimitiloiksi.

Nokian seurakunnan kirkkoneuvoston asettama tulevaisuuden seurakuntatilat -hankkeen koordinaatioryhmä, Tuija Kiiskinen, Olli Välimäki, Ari Morikka, Mikko Kalliomäki, isännöitsijä Ari Nikkarikoski, kiinteistötoimen projektipäällikkö Timo Virkki ja kirkkoherra Lauri Salminen, on valmistellut tehtävänannon mukaisesti seurakunnan kiinteistöhanketta, ja työn tuloksena päätynyt esittämään rakennuksen rakentamista Yrittäjäkadulle.

Kirkkoneuvosto päätti esittää kirkkovaltuustolle Yrittäjäkadulle rakentamista seurakunnan etua ajatellen parhaana vaihtoehtona. Yrittäjäkadulle rakentamista puoltaa sekä keskeinen sijainti että vaihtoehdon monikäyttöisyys.

Timo Virkki kertoo, että Yrittäjäkadun tontti olisi sijaintinsa puolesta seurakuntatalolle oikein hyvä: paikka on lähellä Nokian kirkkoa, hautausmaata ja hautausmaan huoltorakennusta, Maatialan pappilaa ja pappilan piharakennuksiin valmistuvia kokoontumistiloja sekä Kanttorilaa. Lisäksi alueella on ja tulee liikkumaan paljon nokialaisia, koska Nokian kaupungin keskustan painopiste on siirtymässä Prismalle päin.

Virkin mukaan on tärkeää, että seurakuntatalo on lähellä ihmisiä. Sen sijaan Korkeemäenkadun tontti on keskusta-alueen reunalla ja rakentamisessa vastaan tulisi parkkipaikkaongelma. Kirkkoneuvostolle annetussa esityksessä todettiin, että Korkeemäenkadun tontin osalta paras vaihtoehto olisi sen jalostaminen asuntorakentamiseen.

Asiasta tehtiin vastaehdotus

Auli Aaltonen teki vastaehdotuksen, että seurakuntatalo rakennettaisiin vanhan seurakuntakeskuksen tontille Korkeemäenkadulle. Mikko Kalliomäki kannatti ehdotusta ja asiasta äänestettiin.

Yrittäjäkadun tontin puolesta äänestivät Erkki Asmala, Kaija Hautakoski, Jyrki Kortesmäki, Pirkko Pihlajamaa, Virpi Pohjanen, Akseli Reunamäki ja Lauri Salminen. Korkeemäenkadun tontin puolesta äänestivät Auli Aaltonen ja Mikko Kalliomäki.

Tonttikauppaan tulisi ehtoja

Jos seurakunta tekee tontista kaupan, se on ehdollinen. Virkin mukaan ehtona on, että tontille saadaan rakennuslupa ja että tontin maaperä on puhdas ja rakentamiseen kelvollinen.

Päätös uudesta seurakuntatalosta tehdään kirkkovaltuustossa, joka on ylin päätöksentekoelin seurakunnassa. Kirkkovaltuuston kokoukseen on tarkoitus saada alustavia suunnitelmia siitä, miten rakennuksen voisi massoitella Yrittäjäkadun tontille. Jos päätös menee läpi, Virkin mukaan ensimmäisiä havainnekuvia voitaisiin saada aikaisintaan loppukesällä.

"Nyt meneillään oleva hanke on viesti tuleville sukupolville, että haluamme varmistaa ja mahdollistaa seurakunnan toiminnan jatkossakin. Yrittäjäkadulle rakentaminen on myös järkevä taloudellinen investointi, koska sinne rakentaminen tulee lopullisilta kustannuksiltaan halvimmaksi näistä uudisrakentamisen vaihtoehdoista", kertoo kirkkoherra Lauri Salminen.

Korkeemäenkadun tontin rakentamisessa on otettava huomioon seuraavat asiat:

1. Seurakunnan toimintaa varten rakennettava tila, 1 500 m², vähentää saman verran tontin myytävää rakennusoikeutta.
  2. Toimistotalo tarvitsee tämän lisäksi pysäköintihallin, joka täytyisi rakentaa tontille. Se veisi rakennusoikeudesta lisää n. 1 200 m².
  3. Tähän mennessä edellisten kahden rakennuksen viemä neliömäärä on n. 2 700. Rakennusoikeuden menettämisestä koituva arvioitu arvonlasku on n. 800 000 €.
  4. Yllä mainittuun summaan on lisättävä parkkihallin rakennuskustannukset n. 2 400 000 €.
  5. Seurakuntatalon rakennuksen kustannukset ovat samat kuin, jos se rakennettaisiin Yrittäjäkadulle, mutta kokonaissummaan on lisättävä parkkihallin rakennuskustannukset.

Yrittäjäkadulle rakentamista puoltavat seuraavat asiat:

1. Pysäköinti on edullisemmin toteutettavissa eikä edellytä erillisen parkkihallin rakentamista vaan voidaan rakentaa pintapysäköintinä.
  2. Sijainti on keskeisellä paikalla ja hyvin saavutettavissa mm. julkisilla kulkuneuvoilla.
  3. Nokian kirkon seudusta muodostuu yhdessä seurakunnan muiden toimitilojen kanssa tiivis toiminnallinen kokonaisuus, joka integroituu kasvavan kaupungin kehittyvään keskustaan.
  4. Keskeinen sijainti on vahva viesti siitä, että seurakunta on keskellä ihmisten elämää, läsnä siellä, missä ihmiset luontaisesti liikkuvat.

2022-03-07 14:17:00.0